Denne versjonen av Porsche Taycan bryter 500 km-grensen
Nye Porsche Taycan GTS plasserer mellom Taycan 4S og Taycan Turbo, og med Sport Turismo introduseres også det tredje karosseri-alternativet til elbilen.
Alle god ting er som kjent tre, og den gamle klisjeen kan iallfall Porsche grave fram nå som de viser nok en Taycan-versjon.
‒ Taycan-modellutvalget har vokst jevnt og trutt siden verdenspremieren i 2019. Tre karosseri-varianter med opptil fem motoralternativer tilbyr noe for enhver smak, sier Kevin Giek, visepresident Model Line Taycan.
-->
‒ Jeg er spesielt glad for at vi nå også har en Taycan med den legendariske GTS-signaturen. Den er plassert over Taycan 4S og under Taycan Turbo-utgavene, så den representerer en ekte sweet spot i serien.
Porsche kliner like godt til med to versjoner, en kun kalt Taycan GTS og en Taycan GTS Sport Turismo. Begge bikker millionen i startpris ganske så uanstrengt, for GTS begynner på 1.189.900 kroner og GTS Sport Turismo på 1.198.900 kroner. En standard Taycan har en inngangspris på 777.000 kroner, så vi snakker i overkant av 400.000 kroner mer for en GTS-utgave.
Giek hos Porsche mener altså at den nye Taycan GTS som jo er en sporty allrounder vil være et godt valg for kundene som vil kombinere det beste fra Taycan 4S og Taycan Turbo, og det skal iallfall ikke stå på kreftene.
Ved bruk av den såkalte overboost-effekten tilbyr den nemlig formidable 598 hk, og brukes Launch Control går 0-100 km/t på 3,7 sekunder for begge versjonene.
Og for de som tenker rekkevidde, som jo mange gjør, er det også gode nyheter. Dette blir nemlig den første versjonen som bikker 500 kilometer, og mer bestemt sier WLTP-tallet 504 kilometer i rekkevidde.
Taycan GTS har selvsagt fått alle de oppdateringene som er tilgjengelig, og Porsche sier at de også har tilpasset den adaptive luftfjæringen som inkluderer Porsche Active Suspension Management (PASM) spesielt for GTS-utgavene.
Det blir også mulig å få med bakakselstyringen som bør gjør bilene enda mer sportslig, noe også det modifiserte Porsche Electric Sport Sound-systemet bidrar til.
Porsche har flikket både på utsiden og innsiden, slik at dette skiller seg litt ut fra de andre Taycan-utgavene. Dette inkluderer sorte eller mørke detaljer på eksteriøret, og flere Black Race-Tex-funksjoner i interiøret som skal understreker den elegante, dynamiske atmosfæren. Dette bør også interiørpakken i børstet aluminium med svart anodisert finish bidra til.
Taycan Sport Turismo sørger for at modellfamilien nå inkluderer tre karosserivarianter. Porsche forklarer at den nye er ment å rette seg mot de som vil ha en praktisk hverdag som med Taycan Cross Turismo, men heller ikke vil gå glipp av ytelsen til en Taycan sedan ute på veien.
Her kjenner vi igjen silhuetten med den fallende taklinjen fra Taycan Cross Turismo, og fordelen med et slikt design er at takhøyden bak er mer enn 45 millimeter høyere enn i en vanlig Taycan.
En annen fordel er selvsagt lastekapasiteten, som åpner for over 1.200 liter.
Det Taycan Sport Turismo derimot ikke kan skryte av er offroad-designelementer, men så har den jo heller ikke cross i navnet.
GTS blir også mulig å få med det spesielle panoramataket med Sunshine Control, og her er det en flytende væske som kan endre taket fra klart til matt.
Porsche sier at de to nye utgavene vil rulle ut til forhandlerne våren 2022, og det skal komme ytterligere motoralternativer for Sport Turismo.
Her er bilder av Taycan GTS og Sport Turismo:
Les også: