Du har muligens fått det med deg, men det er altså slutt på Dodges muskelbiler som vi kjenner dem i dag. De dukker muligens opp igjen i framtiden, men ikke med en diger Hemi-motor under panseret.
Den aller siste Challenger i nåværende form er passende nok en demon av en bil, nemlig SRT Demon 170. Dette er ganske enkelt den «verste» muskelbilen verden har sett, og med 1.025 hestekrefter skal den klare 0-100 km/t på rundt 2 sekunder.
-->
En annen muskelbil skal også takke for seg, iallfall i 6. generasjon. Det er selveste Camaro, og det gjør den med den ultimate versjonen kalt ZL1 1LE. Da Chevrolet sendte denne rundt GM’s Milford Road Course satte den ny Camaro-rekord.
Dette er også en av favorittbilene til John Hennessey, mannen bak selskapet som gjør allerede potente biler superpotente. Så når Camaro takker av kan den ikke være dårligere enn en Challenger.
En Chevrolet Camaro ZL1 er utstyrt med en 6.2-liters superladet LT4 V8 med 650 hk og 881 Nm dreiemoment, så her er det i utgangspunktet krefter så det holder. Men altså ikke nok for alle.
Hennesseys eksperter har utstyrt V8-motoren med en ny superlader, et nytt luftinduksjonssystem og oppgradert drivstoffsystemet, drivstoffinjektorene og drivstoffspumpe og har også justert programvaren.
Videre har de gått løs på ting som sylinderhode, inntaksventiler, eksosventiler, ventilfjærer og andre ting, og for å kjøle ned dette kraftverket har de også satt inn en større varmeveksler og tatt andre kjølende grep.
Det har gjort bilen til en eksorsist. Målet er nemlig å ta knekken på demonen.
Exorcist «Final Edition» kan dermed flekse med 1.000 hestekrefter og et ganske sjukt dreiemoment på 1.310 Nm – henholdsvis 54 prosent økning i kraft og 49 prosent økning i dreiemoment.
Alt dette slår selvsagt ut på sprinttiden. Exorcist «Final Edition» klarer denne øvelsen på drøyt 2 sekunder, mens kvartmila som også dragracerne bruker går på 9,57 sekunder. Toppfarten lyder på 349 km/t.
Så hvordan ser en eksorsist ut? Jo, sett rett forfra ser den faktisk litt skummel ut, som jo er en ganske passende for en bil med et slikt uhyggelig navn.
Nå er ikke dette den første Exorcist som Hennessey har laget, for den originale Exorcist ble introdusert i 2017 basert på Camaros 6. generasjons Alpha-plattform. Målet den gang: «Å drepe Dodge Demon». Den gang hadde demonen 840 hk, og hadde lite å stille opp med eksorsisten med 1.000 hk.
Nå er det altså demonen som har flest krefter, men Hennessey sier at eksorsisten ikke har noen planer om å bakke ut. Så vi venter spent på en duell mellom de to bilene, for den kommer helt sikkert.
‒ Vår omfattende oppgradering til Camaro ZL1 er en av mine favoritter gjennom tidene, sier John Hennessey.
‒ Chassiset, fjæringen og kraftverket fungerer sømløst sammen, så alle føreropplevelsene er rå, uhemmede hestekrefter. Det er ingenting annet som vår Exorcist, så vi er ivrige etter å dele denne spesielle begrensede utgaven med fans av denne ikoniske bilen før den er borte for alltid.
Hver av bilene blir også utstyrt med en unik motorrom-plakett som viser «Final Edition X of 57», og dette for å hedre at det 57 år siden Camaro var på plass.
Så jepp, det skal kun lages 57 eksemplarer av Exorcist «Final Edition». Prisen sier de ingenting om, men vi tipper at alle bilene allerede er solgt.
Og noen har muligens klart å skaffe seg både den siste utgaven av eksorsisten og den av demonen, for hvor kult hadde det ikke vært å hatt en garasje med de to ved siden av hverandre?
Her er bilder av eksorsisten ‒ Exorcist Camaro ZL1 Final Edition:
Les også: