Det nærmer seg et av høydepunktene for produsenter basert i
Nord-Amerika, nemlig SEMA i Las Vegas. En som gleder seg mer til SEMA enn selveste julaften er
Mopar, dette dele- og tuningselskapet til Fiat Chrysler Automotive (FCA).
i år har de sikret seg et messeområde på hele 1.400 kvadratmeter. Og der skal
de virkelig boltre seg. Mopar har åpenbart startet planlegging rett etter fjorårets
show var ferdig, for de skal kuppe Las Vegas med intet mindre enn 14
spesialbiler. Jepp, 14 stykker! Dette inkluderer en veldig kul bil kalt Mopar Lowliner
Concept, og dette er en pickup så lav at den slikker asfalten og er basert på Dodge
D200-serien som kom i 1968. Ikke fortvil, vi har en bildeserie av denne, for det fortjener
dette konseptet helt klart. Men du må smøre deg litt med tålmodighet. De skal også vise fram biler som Jeep Wrangler Rubicon, Dodge
Challenger Mopar ’19, Jeep Gladiator Scrambler og en 1958 Plymouth Fury, ja, en
slik som ble verdensberømt i filmen «Christine» i 1983. Alle disse er selvsagt kule biler som nok drar interesse så
det holder, men for villmarkens folk, ja oss nordmenn, er det et konsept som
trumfer dem alle. Nemlig den uber-snåle Ram 1500 Rebel OTG.
The Grid. Det uttrykket er ikke så enkelt å oversette, men betyr noen slik som
at man klarer seg selv uten støtte fra andre. Altså litt som når man drar ut i villmarken, og må klare seg
selv. Da er man på en måte off the grid. ‒ I motsetning til en tradisjonell «firhjuling», er det
selve reisen som er hovedfokus. Målet er å utforske fremfor å overkomme hindringer,
sier Joe Dehner, sjef for Ram Truck og Mopar Design. ‒ Dette er grunnen til at vi utviklet dette konseptet, for en
bilstøttet, selvhjulpen opplevelsesreise, typisk det å utforske avsidesliggende
steder og samhandle med andre kulturer. Dette er kjøretøyet jeg vil ha når jeg
velger å gå «off the grid». Ok, da vet vi det.
stund og sette kurs for villmarka, noe vi nordmenn jo ofte gjør, så er det
veldig greit å gjøre det med en bil som gjør at det føles som du faktisk sitter
i en moderne hytte. Sjekk denne videoen før du leser videre: Med hytte mener vi ikke de fysiske veggene og taket, for du
må klare deg med et telt i 1500 Rebel OTG. Det, altså teltet, befinner seg på en rampe over taket og lasteplanet,
og inkluderer også en seng og en trapp (stige) for i det hele tatt komme seg opp
dit. Men denne villmannen byr på langt mer enn det. Det er en kjøler og et kjøkken med en gassdrevet komfyr, komplett
med vask og et vannsystem. Strøm? Den kommer med et solcellepanel som kan generere strøm, og
som backup er det er en strømforsyning som dermed eliminerer behovet for en
generator. Og ja, den har også en luftkompressor. Den har diverse lys, vinsj og snorkel, sånn i tilfelle man må
vade over en dyp elv. Kjekt å ha. Motoren er også en villmann. En 3-liters V6, selvsagt diesel, bør sørge for mer enn nok
dreiemoment til å forsere det villmarken kaster mot den, og den driver på alle
fire hjulene. Om Mopar faktisk har tenkt å tilby denne, sier de ingenting
om. Men den hadde jo faktisk passet veldig godt for naturglade
nordmenn, så vi kan jo alltids håpe. Den hadde jo funket greit under jakta, eller? Ok, da var vi kommet til bildene. Ja, vi holder det vi lover, så først kan du bla igjennom
bildeserien til den særs vakre Mopar Lowliner. For en bil dette er! Og her er bildeserien til den kanskje ikke like vakre, men særs
morsomme og veldig praktiske Ram 1500 Rebel OTG. Les også:
- Historisk seiersrekke i WRC brutt
- Smykkene på Oslo Motor Show
- En elektrisk superbil av en annen verden