Det var lenge en kamp om å ha den sterkeste serieproduserte SUV-modellen, og merker som Audi, Lamborghini, Bentley, Dodge og selv Lister kastet seg på bølgen.
Felles for de alle var krefter som passerte 600 hk, og alle jaktet på Porsche som tronet på topp med en Cayenne Turbo S E-Hybrid med vanvittige 680 hk.
-->
Til slutt klarte et ur-amerikansk muskelmerke å vippe bilen ned fra tronen, for i 2021 kom de med den djevelske Dodge Durango SRT Hellcat som også sprengte en ny drømmegrense ‒ 700 hk. Helveteskatten kunne by på 710 hk og 875 Nm.
Siden har ting roet seg, og vi tenker at bilmerkene har nok med å fokusere på å lage helelektriske SUV-modeller akkurat nå. Men Porsche har nok merket seg Durango SRT Hellcat, for et sportsbilmerke liker sjeldent å bli overgått.
Og nå tar Cayenne tilbake tronen, for Porsche har på gang den villeste utgaven noensinne ‒ en kalt for Cayenne Turbo E-Hybrid.
Om vi ser på den klassiske Porsche 911 og mer bestemt Turbo-utgavene, så er det 911 Turbo S som er den sterkeste med 650 hk. Dette overgår altså Cayenne Turbo E-Hybrid enkelt, så selv ikonet må bite i gresset for denne SUV-utgaven. Ja, jøss!
Porsche kom med en ny Cayenne tidlig i 2023, og nå slår de altså til med et nytt flaggskip av 3. generasjonen. Og i likhet med den forrige «sterkeste i familien», er også denne en plug-in hybrid.
Tyskerne melder at de har oppgradert teknologien i etterfølgeren til Cayenne Turbo S E-Hybrid på en rekke områder, og det har resultert i betydelige forbedringer både for den elektriske rekkevidden og spesielt ytelse.
Den elektriske motoren yter 130 kW (176 hk) og jobber sammen med en oppgardert 4.0-liters twin-turbo V8-motor med 441 kW (599 hk).
Totalt har drivverket en effekt på 544 kW (739 hk) med et maksimalt dreiemoment på 950 Nm. Det gjør den til en sprinter i 911-klassen. Cayenne Turbo E-Hybrid klarer 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder, mens toppfarten er satt til 295 km/t.
Et annet resultat er altså den elektriske rekkevidden, som har økt betydelig i forhold til forrige generasjon E-Hybrid. Et batteri på 25,9 kWh under bagasjerommet åpner nemlig for hele 82 kilometer med elbilkjøring, mens den nye 11 kW innebygde laderen forkorter ladetiden hjemme til under 2,5 timer ‒ til tross for et større batteri.
Dette er altså en ny toppmodell, og kommer dermed med det meste Porsche kan tilby av løsninger. Den inkluderer en ny adaptiv luftfjæring med 2-kammer, 2-ventil teknologi, og dette skal ifølge Porsche forbedre både komfort og sikkerhet.
Den kommer også med standardutrustning som Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), mens ting som Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) og bakakselstyring er tilgjengelig som tilleggsutstyr.
Både Cayenne Turbo E-Hybrid SUV og Coupé, for ja, det er to versjoner, har fått fronten som kun er tilgjengelig for Turbo-modellene. Her er det blant annet er et større luftinntak som er fremhevet av blanke svarte luftblader.
Det er også andre utvendige typiske Turbo-trekk, og to doble enderør i børstet rustfritt stål og røde bremsekalipere viser at dette er noe ekstra spesielt.
På innsiden går det i aluminiumsinnlegg i dashbordet og dørpanelbeslagene, og det er også et oppvarmet GT-sportsratt og en modusbryter som lar deg raskt velge rett kjøremodus ‒ samt andre nye ting introdusert med 3. generasjon Cayenne.
Du bør også sitte greit, for det er 18-veis justerbare sportsseter i skinn, og det er også mulig å få 14-veis justerbare komfortseter i skinn.
For de som mot formodning ikke er fornøyd med alt dette, kan Porsche også lokke med en GT-pakke for Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé, og denne tar utgaven et hakk nærmere Cayenne Turbo GT ‒ en utgave som ikke lenger er tilgjengelig.
Her vil alle systemer stilles inn for sportslig kjøring, og dette senker også bilen med 10 millimeter. Og ja, selvsagt er Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) inkludert i pakken.
GT-pakken byr også på mer svarte utvendige aksenter og mer karbon, og senker 0-100-tiden ned til 3,6 sekunder og hever toppfarten til 305 km/t.
Porsche sier at Turbo E-Hybrid er den andre av tre planlagte hybridmodeller som de skal introdusere i 2023, og den europeiske prisen er satt til 176.324 euro for den vanlige og 179.775 euro for Coupé.
De norske prisene er ikke klare, men vi kan jo nevne at dagens Cayenne E-Hybrid starter på 1,4 millioner kroner og Cayenne S starter på drøyt 2 millioner kroner.
Her er bilder av den nye SUV-sjefen med formidable 739 hestekrefter, Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid:
Les også: