Ok, formålet med Cupra DarkRebel er formidabelt. For ifølge merket selv vil bilen «redefinere bildesign gjennom å blande den fysiske og digitale verdenen».
Og nå får vi se litt mer hva dette er for noe, for på samme tid som Volkswagen viste fram et helelektrisk konsept kalt ID. GTI kunne også Cupra vise fram DarkRebel. For ja, både Volkswagen og Cupra tilhører den store Volkswagen-gruppen.
-->
DarkRebel er noe for seg selv, for som Cupra sier er den også født i det digitale universet. For Cupra har like godt invitert brukerne i sin digitale stamme kalt Cupra Tribe til å komme med forslag, og data fra den digitale Hyper Configuratoren har bidratt til det endelige designet.
Så her har garantert også nordmenn hatt en finger med, for totalt har det faktisk kommet inn 270.000 konfigurasjoner. Cupra DarkRebel tar nå steget fra en virtuell virkelighet til den virkelige verden, og ikke uventet er det en sportslig sak.
Mer bestemt en helelektrisk sportsbil med to seter og en shooting brake-arkitektur, og dette skal gjenspeile Cupra-merkets lidenskap og nyskapende tankegang.
– Takket være lidenskapen og kreativiteten til Cupra Tribe har vi gjort lidenskapen vår om til en ekte utstillingsbil, sier Wayne Griffiths, administrerende direktør i Cupra.
‒ Cupra DarkRebel er provoserende design, en rebell med et formål: Å bevise at framtidens elektriske biler kan være sporty, sexy og emosjonelle.
Det er aldri enkelt å se på bilder hvor stor bilene faktisk er, og spesielt ikke på bilder som viser bilen litt forfra. Men dette er altså en relativt kompakt sportsbil som er 4,5 meter lang, 2,2 meter bred og 1,3 meter høy.
Men den kan også rage langt over to meter i høyden, for nå dørene åpnes blir den 2,2 meter høy. Videre forklarer Cupra at konseptmodellens proporsjoner er kraftige skuldre og 1/3 kupé i kontrast til 2/3 karosseri som skal gi den et sportslig preg.
– DarkRebel representerer Cupras DNA og verdier. Med brede skuldre, langt panser og lav kupé er den sentrert rundt sjåføren, forklarer Jorge Diez, designdirektør i Cupra.
‒ Cupra Dark Rebel er designet for å innta en ny dimensjon der glede, følelser og grenseløs trang til å utforske er besettelsene.
Resultatet er en slik mørk rebell:
Også på innsiden er DarkRebel ganske spesiell, og her forklarer Cupra at «kjernen i kupéen er den sentrale ryggraden med sine asymmetriske former, letthet og skulpturelle utseende».
Dette skal gi en optimalt ergonomisk tilpasning for dynamisk kjøring, og for å få det til har Cupra også åpnet for lengdejustering, synkronisert med skyvning av pedalene.
Det sportslig følges opp med lavt monterte Supersport-seter med hodestøtter dekket av 3D-utformet stoff, støttet av en struktur laget av et krystallklart, gjennomsiktig materiale og kobberinnsatser, forklarer spanjolene.
For å toppe det hele kombinerer rattet i DarkRebel geometri fra racing-verdenen med interaktiviteten fra gaming-verdenen.
Slik kombinerer DarkRebel den fysiske og digitale verdenen, ifølge Cupra selv:
Designet av Cupra DarkRebel tilbyr en toppmoderne brukeropplevelse (UX) og brukergrensesnitt (UI). Gjennom Cupras unike tankesett og digitale tilnærming, redefinerer Cupra DarkRebel utviklingen av bil ved å nådeløst blande den fysiske og digitale verdenen. Cupra DarkRebel's UX/UI-reise tilbyr tre unike opplevelser:
Exponential Square: Forsterker opplevelsen gjennom en moderne digital cockpit, med futuristisk grafikk og en 3D-avatar.
Exponential Cube: Bilen omfavner sitt racing-DNA og tilbyr en elektrisk opplevelse inspirert av kraftige racerbiler og spillverdenen: Sanntids baneposisjonering, rundetid og ytelsesdata.
Exponential Infinite: Utforsker ukjent territorium innen tilkoblet mobilitet. Mens bilen er parkert og lader, kan brukere gå inn i Metahype, Cupras plass i metaverse. Bilen gir brukerne muligheten til å samhandle med Cupra Tribe.
Disse tre opplevelsene, styrt fra rattet, tilpasser hele bilen, inkludert eksteriør, interiør, belysning, lyd, samt flere eksklusive funksjoner.
Her er bilder av konseptet som også er designet av Cupra-fansen, og som har blitt til en mørk rebell:
Les også: