- Annonse -
HjemElbilerCitroën med ny logo

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket.

Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på elektrifisering, automatisering og teknologisering ‒ tre svært så digre og kostbare hovedområder.

- Annonse -

Det betyr mer avanserte og bedre elbiler, flere førerassistenter som hjelper til og mer datakraft i bilene, og Citroën har selvsagt tenkt å være med på dette store kappløpet som foregår.

De er faktisk så på hugget at de nå slår til med både en ny identitet og logo, og dette skal signalisere starten på en «dristig, spennende og dynamisk ny æra» som skal sende de ytterligere mot elektrisk mobilitet.

Den nye logoen tolker ifølge merket selv den originale logoen som først ble laget av grunnlegger André Citroën, inspirert av suksessen til hans første selskap som produserte girsystemer i chevron-stil, altså en slags V-form. Den 22 år gamle André Citroën kom over det innovative girsystemet under en reise i Polen.

De to V-ene over hverandre i logoen skal simulere to heliksskiver som går hver sin vei, og siden har «deux chevrons» som logoen kalles vært hjertet av Citroëns identitet.

- Annonse -

Med årene har logoen blitt oppdatert mange ganger, og den siste og nåværende kom så sent som i 2016. Men den har altså allerede rukket å bli litt for gammel for Citroën.

Det nye emblemet skal altså markere at det franske merket tar et nytt skritt, og vil sees på en bil i nær framtid. For Citroën skal nemlig vise fram et nytt og viktig konsept om bare noen dager, og denne har altså den nye logoen.

Deretter skal Citroën gradvis vise den på fremtidige biler, både på de som skal inn i produksjon og selvsagt også framtidige konseptutgaver.

‒ Når vi ser på framtiden, var det logisk for oss å returnere mot André Citroëns første logo som representerte det genuine løftet om rimelig og innovativ mobilitet for alle, sier Citroëns globale merkevaredesigner, Alexandre Revert, som har lært seg mange store ord:

- Annonse -

‒ Progressiv overgang til en mer fremtredende og synlig merkevaresignatur er en betydelig utvikling, der presisjonen til de tekniske, funksjonelle chevrons omfavnes av og kontrasteres med varmen og nesten menneskelig mykhet til ovalen som omgir dem.

For i tillegg til at de to V-ene har blitt skarpere, nikker den nye logoen tilbake til den originale med at den befinner seg i en oval sirkel. Denne forsvant da Citroën kom med en ny logo i 1985, noe du kan se av et bilde lengre nede.

Slik ser den nye og kommende logoen ut:

I tillegg lanserer Citroën en ny merkesignatur som heter «Nothing Moves Us Like Citroën», og denne skal til å begynne med benyttes både når det kommer til kommunikasjon og under aktiviteter.

På toppen av dette skal de også gjenintrodusere en viktig farge som har blitt brukt på ikoniske biler, inkludert 2CV og DS, og denne heter Monte Carlo Blue.

‒ Når vi begynner på sannsynligvis det mest spennende kapittelet i vår 103-årige historie, er tiden inne for Citroën å ta i bruk et moderne og moderne nytt utseende, sier Citroën-sjef Vincent Cobée.

‒ Vår nye identitet er et elegant symbol på fremskritt når vi tar kundene med i vågale, fremtidsrettede kjøretøyer som utfordrer tradisjonelle bransjeregler, og følelsesmessig ved å sikre at hele opplevelsen deres – spesielt ved å bruke elektrisk – er rimeligere, komfortabelt og mer behagelig uansett hva de har av ønsker og behov.

Slik har logoene til Citroën utviklet seg:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her