Om du har kjørt gjennom Norge om sommeren har du helt sikkert blitt overrasket over store bobiler som har kommet seg fram der man knapt nok klarer å kjøre med en vanlig bil. For bobilistene lar seg sjeldent stoppe av noe.
Vel, selv disse bilene har en grense på hva de kan takle, og for de som er på jakt etter veldig eventyrlige overnattingssteder utenfor allfarveien har GMC nå på gang en elbil som takler det aller meste.
-->
Hummer er noe av det villeste som har gått inn i serieproduksjonen, og bilen hadde faktisk sitt utspring i et militært kjøretøy kalt Humvee. Det var Arnold, ja, The Terminator, som forlangte at det ble bygd en slik til han.
Og hvem tør å si nei til en slik maskin, så dermed lagde AM General også en sivil utgave kalt Hummer. Denne superbølla kom i ytterligere to utgaver, før det var slutt 2010. Men så kom det nye tider.
Arnold med etternavn Schwarzenegger har både blitt politiker og en grønn forkjemper siden sine Terminator-dager, og elsker fortsatt terrengbeist. Så han sto først i køen, og da mener vi aller fremst, da Mercedes G-klasse ble tilgjengelig med elektrisk kraft i 2016.
GM har på sin side for lengst kastet seg rundt og hevet seg på den elektriske bølgen, og i 2020 bekreftet de endelig at Hummer skulle gjenopplives som en elbil. Og ja, fortsatt som et beist.
Og snart også som en overland, et amerikansk uttrykk for bilen som kjører ‒ ja, over land. Det betyr mer eksakt en campingbilutgave kalt GMC Hummer EV EarthCruiser.
Det er altså australske EarthCruiser med mottoet «Go Further, Stay Longer» som har hjulpet til med denne Hummer-utgaven, så vi kan være ganske sikre på at løsningene er moderne og smarte.
GMC er iallfall skråsikre på det, og sier fulle av selvtillit at utstyret setter en ny standard for overland-muligheter gjennom Hummer-utgaven med pickup-chassiset.
‒ Vi er stolte av å jobbe med GMC om design og produksjon av et så eksepsjonelt produkt. Det føles riktig, det føles som det hører hjemme, sier EarthCruiser CEO og grunnlegger Lance Gillies.
‒ Ved å bruke vår årelange ekspertise på overland har vi sikret at ingenting er malplassert, unødvendig eller bortkastet i dette kjøretøyet. Dette samarbeidet med GMC-teamet har gitt den perfekte muligheten til å demonstrere mulighetene for null-enderørsutslipp for reisende på land og fritidskjøretøy. Vi har produsert et komfortabelt, kapabelt produkt, bygget med høy kvalitet – et som våre kunder kan være stolte av.
Resultatet er så vilt som vi kan forvente med en Hummer, for sjekk dette:
Som bildet hinter er EarthCruiser-huset i karbonfiber og fullt integrert i chassiset, og det er også innebygd solenergi med 605W koblet til et lite 12V litiumbatteri som skal gi rundt en ukes strøm ‒ for eksempel til å drive et kjøleskap som det er mulig å få bilen med.
Og ja, denne campingbilen bør funke greit i kalde Norge også, for EarthCruiser kommer med et isolerte trelags pop-up tak. Bilen rager for øvrig nesten tre meter over bakken med taket slått opp, og 2,29 meter i kjøremodus. Den totale lengde er rundt 5,5 meter.
Videre sier GMC at innsiden er laget for allsidighet og at det er en masse lagringsplasser, og det er også mulig å få løsningen med både innendørs og utendørs dusj, 120V og 12V-uttak og et flatt toalett.
En seng i full størrelse bør gi en komfortabel natts søvn hvor enn du måtte befinne deg, og panoramaplassen der oppe har også en høyde på over 2 meter på sitt høyeste.
GMC melder videre at Hummer EV EarthCruiser skal være tilgjengelig til neste år, og kanskje banker Arnold på døra og spør om han kan få kjøpe en slik?
Den er iallfall passende til The Terminator anno 2023 ‒ den mer miljøbevisste utgaven av den skumle maskinen. Litt som Hummer anno 2023 og er.
Les også: