BYD gir europeisk gass

For første gang er kinesiske BYD på plass under Paris Motor Show, og det markeres ved å vise fram tre elbiler.


BYD er en skikkelig tungvekter når det kommer til elbiler, men har fortsatt holdt litt igjen når det kommer til Europa ‒ selv om de er på plass i Norge via importøren RSA.

Her hjemme er for lengst leveringene av BYD Tang i gang, og det ruller allerede flere tusen slike rundt med norske skilt. Men dette er altså kun en oppvarming til den virkelige europeiske satstingen.

-->
En annen modell som nå nærmer seg norske kunder med stormskritt er Atto 3, som i likhet med Tang er en SUV ‒ dog litt mer kompakt enn 7-seteren og kan kalles for en crossover.

Den tredje modellen som er annonsert inn til Norge heter Han, og er den første sportslige sedanen som finner veien fra Kina. I likhet med Atto 3 skal også utleveringene av Han starte i nær framtid, så personbilfamilien til merket vokser raskt nå.

Alle tre modellene har også funnet veien til Paris hvor det er klart for årets bilutstilling, og dette markerer starten på den europeiske satsingen til BYD.

I tillegg til Norge utvider de satstingen med Sverige, Danmark, Nederland, Belgia og Tyskland, og alle de de tre modellene skal være på plass i disse landene i nær framtid.

Rett etter dette skal også Storbritannia og Frankrike følge etter, og i så fall vil den store elbilprodusenten være på plass i åtte europeiske land om kun noen måneder.

BYD har også annonsert europeiske priser for de tre modellene, hvor Atto 3 starter på 38.000 euro og de to andre på 72.000 euro.

Styreleder Wang Chuanfu som også grunnla selskapet i 1995 sier at steget ut til det europeiske personbilmarkedet er en av de viktigste milepælene i selskapets historie.

‒ Europa er fødestedet til bilindustrien, og har en sterk innovasjonsånd. Europeere gjør en felles innsats for å akselerere transformasjonen av bilelektrifisering, med Europa som representerer det viktigste markedet for fremme av nye energikjøretøyer. Så vi er glade for at BYD kan bidra til overgangen, sier Chuanfu.

BYD sier at den kommende Atto 3 er laget spesielt for Europa, og dette blir den første SUV-modellen som settes sammen på en ny plattform kalt BYD e-Platform 3.0.

Bilen er da også designet av tyske Wolfgang Egger, som tidligere har vært sjefdesigner for Audi-gruppen og blant annet tegnet den spektakulære Alfa Romeo 8C. Det lover jo særdeles godt.

Atto-modellen er som de andre to utstyrt med det tynne Blade-batteriet som huser 60,5 kWh og har en oppgitt rekkevidde på 420 kilometer.

Og bilen er ganske så trygg.

Da Euro NCAP nylig kjørte 10 nye biler gjennom testkverna var Atto 3 en av åtte som oppnådde full score med 5 stjerner, og andre biler som også klarte det var BMW X1 og Mercedes EQE. Så den kompakte SUV-modellen er i veldig godt selskap.

Dette var den første modellen fra BYD som Euro NCAP testet, men det er ingen grunn til å tro at de to andre er mindre trafikksikker.

Her er fakta rundt de tre elbilene som nå skal innta Europa, og dessverre er teksten på engelsk.

BYD er altså en gigant når det kommer til elektriske biler, og kjemper for tiden med Tesla om å levere flest rene elbiler. Ifølge en analyse fra Bloomberg fra i sommer vil Volkswagen passere Tesla som den største leverandøren i løpet av 2024, og den analysen sier at BYD da vil være det tredje største merket målt i antall nye elbiler.

Det kinesiske merket som også produserer andre typer kjøretøy og ikke minst batterier er også inne på verdens mest prestigetunge listen, for etter å ha solgt 730.000 personbiler i fjor har de tatt steget inn på Fortune Global 500 ‒ listen alle globale selskaper drømmer om å være på.

I mars i år sluttet BYD også å lage biler kun med forbrenningsmotorer, og når de nå for alvor starter på den europeiske satstingen er det altså med tre rene elbiler.

Og slik ser de ut:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter

Les også