Det er fort gjort å bli irritert bak en brøytebil. Ikke fordi sikten blir dårligere, for det gjør den i de aller fleste tilfellene. Nei, grunnen er at de ligger langt under fartsgrensen, spesielt om det brøytes på veier med litt høyere hastigheter. For noe år tilbake bestemte Statens vegvesen seg for at det ikke skulle brøytes i høyere hastigheter enn 40 km/t, ned fra rundt 60 km/t, og grunnen var praktiske årsaker.
- Brøytebilene er ute på veiene for å gjøre veien trygg for deg. Vis hensyn.
- Hold avstand til brøytebilen. Noe kan skje foran dem som du ikke ser.
- Må du kjøre forbi – vær varsom. Snø og is i høy fart kan skape farlige situasjoner.
- Brøytebilene kjører i formasjon for å fjerne snøen mest effektivt. Ikke kjør forbi eller legg deg mellom disse. Da hindrer du effektiv brøyting og kan skape farlige situasjoner.
- I rundkjøringer må brøytebilen ofte ta flere runder. Ta ekstra hensyn og vent gjerne til brøytebilen har kjørt alle rundene.
- I busslommene kjører brøytebilen seg inn i busslomma og holder flyten for å få snøen vekk. Passerer du, risikerer du å havne i blindsona når brøytebilen svinger ut igjen.
- Ved brøyting av midtstripa må brøytebilen legge plogen over i motgående kjørefelt. Ser du en brøytebil komme mot deg, legg deg helt til høyre og senk farten.
- Ved brøyting av flerfeltsvei må brøytingen skje fra venstre mot høyre. Da kan det bli liggende snø i veibanen på de høyre feltene. Kjør da i venstre felt. Kjører du på snøstripa sprer du snøen og lager mer jobb for brøytemannskapet.
- Brøytebiler kjører trygt i 40 kilometer i timen. Vær tålmodig selv om det oppstår kø.
- Våre brøytebilsjåfører blir glade når du tar hensyn. Vis gjerne tommel opp!
- Mesta er Norges største leverandør av drift- og vedlikeholdstjenester på norske veier
- Mesta vedlikeholder om lag 21.000 kilometer vei i året
- Mesta brøyter, salter og strør strekninger som i året blir flere runder rundt jorda
- Mesta holder vinterveiene åpne på oppdrag fra Staten vegvesen, fylkene, kommuner og private
- Mesta får driftskontraktene konkurranser med andre private aktører.
- Ellevilt rush for å få registrert nye biler
- Her bor de hissigste bilistene
- Vi har sett litt på Polestar 3