Brabus er som kjent spesialister når det kommer til tuning av Mercedes-modeller, og kanskje spesielt for de spinnville utgavene av G-klasse.
Ja, de har til og med laget en pickup av den røffe terrengkongen til Mercedes, noe du kan sjekke ut via en av lenkene helt nederst.
-->
Men det tyske tuningsselskapet er heller ikke fremmed for andre typer kjøretøy, og har blant annet kommet med flere båter. Og en motorsykkel.
I fjor kunne nemlig Brabus vise fram en motorsykkel etter at de hadde inngått et samarbeid med KTM, denne MC-produsenten som lager tohjulinger både for terrenget og asfalten. Utgangspunktet den gang var landeveissykkelen KTM 1290 Super Duke R EVO, og resultatet het Brabus 1300 R.
Også i år er det denne sykkelen det handler om, men nå heter resultatet Brabus 1300 R Edition 23 ‒ og tyskerne kaller den like godt for en badass. Og det har de kanskje rett i. Men:
Forskjellen mellom bilene og motorsyklene er at Brabus ikke gir tohjulingene mer krefter, for det gjør de utvilsomt bilene‒ og flere av disse har hele 900 hestekrefter.
Men KTM-sykkelen står fortsatt på 180 hk, noe som selvsagt er et veldig greit i utgangspunktet. Den har også 140 Nm dreiemoment, og Brabus har montert på et nytt eksosanlegg som både bidrar til et røffere design og lydbilde.
Kjøreegenskapene har også fått seg et løft gjennom blant annet en ny aktiv fjæringsteknologi, og det er også seks dedikerte dempingsmoduser ‒ Comfort, Street, Sport, Track og Advanced ‒ samt en Auto-modus som automatisk tilpasser seg vei- og kjøreforhold.
Det er kanskje litt skuffende at motoren ikke er sterkere enn originalt, men ikke tro at Brabus har slurvet med denne oppgaven.
Motorsykkelen har fått en rekke endringer, faktisk godt over to dusin slike, og her er noen av disse:
Brabus Monoblock Z 9-eikers «Platinum Black»-felger
Brabus slip-on dobbeltrør eksos
Brabus spesiallaget oppvarmet sete
Brabus oppstartsanimasjon
Brabus fargevalg for dashbordet
Unik svart ramme
Brabus karbonfiber luftkanaler
Brabus frontlysmaske i karbonfiber
Brabus setetrekk
Karbonfiberunderstell
LED-blinklys med integrerte bremselys
Oppvarmet grep
Diverse ekstra karbonfiberdeler
Som bildene nederst viser følger Brabus 1300 R Edition 23 temaet «Black and Bold», og denne mikser karbon og svart ‒ mens felgdesignet er inspirert av de som de lager til bilene.
Det er faktisk mulig å få denne Brabus-utgaven i to forskjellige farger, men ingen fare ‒ begge er ganske så mørke. De heter «Superblack» og «Stealth Grey», og begge ser ganske så nattaktige ut.
Brabus opplyser at de setter strek på 145 eksemplarer av hver av utgavene, og nordmenn som er raske nok har også muligheten til å sikre seg en av disse unike syklene.
Den må bestille via den offisielle KTM-nettsiden, og de som er så heldig og får tilslaget vil deretter bli kontaktet av den lokale KTM-forhandleren. Det er 14 slike her i Norge.
Her er bildene av sykkelen som tar Brabus og KTM «back to black» ‒ en Brabus 1300 R Edition 23, og under denne finner du også lenken til saken om pickupversjonen av Mercedes G-klasse.
Les også: