BMW iX1 på plass i 2023

Den kompakte og helelektriske SUV-modellen er tilnærmet klar for produksjon, men BMW klarer ikke å lage så mange biler som de ønsker fra start av.


Det begynner å bli trangt rundt familiebordet til den helelektriske i-serien til BMW, som består av i3, i4, iX, iX3 og kommende i7. Og fem blir til seks når det er klart for en potensiell favoritt, den kompakte iX1.

Den minste helelektriske SUV-modellen BMW har per i dag er iX3, og denne måler 4,73 meter i lengden. BMW X1 måler for øvrig 4,46 meter.

-->
Men snart er det duket for en litt mer kompakt helelektrisk SUV, for iX1 nærmer seg nå produksjon. Nå har ikke BMW sagt hvor lang denne faktisk er, så hvor stor den kommende elbilen er vet vi fortsatt ikke.

BMW er nå i sluttfasen av utviklingen, og i likhet med sine elektriske søsken iX, iX3, i4 og i7 har den nå besøkt BMW’s kalde testsenter utenfor Arjeplog ved polarsirkelen.

Her har tyskerne testet både de to motorene, for ja, den kommer med firehjulsdrift, batteriet og chassiset, og har gitt BMW verdifull informasjon om ting som varmestyringen både for lading og rekkevidde i nordisk vinterklima. Og det lover jo bra for norske kunder.

Den kommende elbilen har 5. generasjon BMW eDrive-teknologi, og blir altså tilgjengelig med xDrive som bør sørge for en effektiv firehjulsdrift.

Selv om BMW enn så lenge har vært tilbakeholden med infoen rundt iX1, har de sagt noe om både forbruk og rekkevidde.

Basert på verdiene til prototypen tror BMW at forbruket lander på et kombinert elektrisk forbruk mellom 17,3 til 18,4 kWh. Det gir ifølge BMW en rekkevidde på 413 til 438 kilometer i WLTP-syklusen.

Den tredje iX-modellen skal produseres på det samme samlebåndet som de nye BMW X1-modellene med plug-in hybrid og forbrenningsmotorer, og produksjonsstarten er ikke så langt unna.

– Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer – før sommersolverv. Flere detaljer vil snart bli kjent, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

BMW iX er foreløpig den mest populære i familien, men den mer kompakte iX1 kan raskt bli en favoritt. Men grunnet ting som covid-19, en mangel på halvledere og krigen i Ukraina må nordmenn smøre seg litt med tålmodighet.

– Vi vet det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer derfor også svært stor pågang. Vi ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, så vil levering fortrinnsvis skje først fra 2023, understreker Tegneby.

Her testet elbilen i snøfylte Arjeplog i Nord-Sverige:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter