BMW har på gang en forhjulsdrevet versjon av iX1, og det betyr lavere pris og høyere rekkevidde. (Fotos: BMW)

BMW iX1 kryper under halvmillionen og får mer rekkevidde

En ny elbil dukker under momsgrensen på 500.000 kroner, for BMW Norge har nå klar en ny innstegsmodell av iX1.


BMW tilbyr en rekke elbiler her i Norge, iX, iX3, i4, i5 og flaggskipet i7. Men alle disse må se seg slått av iX1 når det kommer til popularitet.

Det er registrert nærmere 2.000 slike bare i år, og det blir helt sikkert flere. For nå har BMW klar en utgave som presser prisen ned under 500.000 kroner.

Det tyske merket kom med SUV-modellen X1 i 2009, mens 2. generasjonen var på plass i 2016 og dagens 3. generasjon ble lansert i fjor. Og det inkluderer også en helelektrisk versjon kalt iX1.

Den er på plass som BMW iX1 xDrive30, og xDrive står som kjent for firehjulsdrift. Nå får den selskap av en ny utgave som heter BMW iX1 eDrive20 – en forhjulsdrevet versjon med lengre rekkevidde og altså en lavere innstegspris.

Så ja, eDrive står for forhjulsdrift.

I likhet med søsteren som er firehjulsdrevet produseres også eDrive20-varianten ved fabrikken i tyske Regensburg, så den byr på akkurat den samme kvaliteten.

Det mest spennende er selvsagt pris og rekkevidde, og BMW Norge kan bekrefte at prisen er satt til 466.500 kroner før levering. Så hva med rekkevidden?

Jo, bilen har et batteri med en nettokapasitet på 64,78 kWh, og det åpner for en rekkevidde på opptil 475 kilometer avhengig av utstyr. BMW opplyser at forbruket er på 15,4 kWh/100 km-17,2 kWh/100 km, og dette tilsier en rekkevidde på 430-475 kilometer.

Når det gjelder lading åpner iX1 eDrive20 for 130 kW, og kan i så fall lades fra 10-80 prosent på 29 minutter. BMW opplyser at en ladeøkt på 10 minutter gir 120 kilometer rekkevidde.

BMW som var tidlig på den elektriske ballen har selvsagt forvarming av batteriet via navigasjonen, og iX1 eDrive20 er ikke noe unntak. Så om det er lagt inn et ladestopp i navigasjonen så vil bilens høyspentbatteri automatisk forvarmes og ha perfekt temperatur for raskest mulig lading.

Slik ser eDrive-utgaven ut:

Selv om dette er en slags lillesøster skal det ikke stå på utstyret, og den nye varianten byr på det nye infotainmentsystemet BMW Operating System 9, og dette tilrettelegger ifølge BMW for et bredere spekter av digitalt innhold for informasjon og underholdning, raskere oppdateringssykluser for over-the-air-funksjoner, samt optimert tilgang til flere spesifikke nettjenester og ytterligere muligheter for personalisering.

Av standardutstyr kommer eDrive20-utgaven med ting som BMW Maps navigasjonssystem, 2-soners automatisk klimaanlegg samt en rekke førerassistentsystemer.

Som du ser av bildet over spretter også iX1 eDrive enkelt over en halv million kroner om man blir ivrig under bestillingen, og det er kun en av utgavene som akkurat kryper under den beryktede momsgrensen.

BMW Norge sier at produksjonen av nye iX1 eDrive20 starter i november, og at norske forhandlere allerede i morgen (29. september) åpner for bestillinger.

Her er flere bilder av den nye iX1-utgaven som byr på både billigere startpris og mer rekkevidde:

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter