Av de 14 bilene som Euro NCAP hadde testet før den seneste runden hadde ni fått 5 stjerner, mens de fem andre ble tildelt 4 stjerner. Det er med andre ord mer vanlig for bilene i dag å få 5 stjerner enn 4, og heldigvis har vi ikke så langt i 2022 sett biler med færre enn 4 stjerner.
Den seneste testrunden til Euro NCAP besto av sju nye biler, og det inkluderte mange spennende modeller.
-->
Nye Alfa Romeo Tonale, den nye Kia Sportage, Mercedes’ T-klasse og Citan Tourer, Toyotas Aygo X, og ikke minst de Norges-aktuelle elbilene Cupra Born og BMW i4. Oppløftende nok fikk fem av disse 5 stjerner, men BMW i4 avbildet under var overraskende ikke en av disse.
Mest spenning var det dog knyttet til en annen bil, for det går nemlig vinter og vår mellom hver gang det italienske merket Alfa Romeo kommer med en ny modell. Sist var med Stelvio tilbake i 2016, så Euro NCAP var spent på hvordan Tonale håndterte kollisjonstestene som har blitt langt tøffere siden den gang.
Men det var iallfall ingen grunn til å være bekymret.
Tonale oppfylte alle kravene som gir 5 stjerner, men det var litt trekk på stilen. Euro NCAP sier at bilen mangler senterkollisjonsputer og at det viste seg at den var en «aggressiv kollisjonspartner i frontkollisjoner».
Men totalt sett presterte SUV-modellen bra i bil-til-bil og bil-til-sårbare trafikanter, og Alfa Romeo Tonale tilbyr også et Attention Assist-system som kan oppdage førerens tretthet.
Helt nye Kia Sportage deler en plattform med Hyundai Tucson, en bil som i fjor oppnådde 5 stjerner i kollisjonstesten. Euro NCAP sier at Sportage er like godt utstyrt og scoret veldig likt i sikkerhetstester, noe som altså betyr full score og 5 stjerner.
Euro NCAP mener at det samme kan sies om Cupra Born, som de beskriver som Volkswagen-gruppens sportsligere alternativ til Volkswagen ID.3. Og den ferske elbilen håndterte utfordringene så godt at den blir belønnet med 5 stjerner.
I det varebilbaserte MPV-segmentet testet Euro NCAP to biler fra Mercedes, Citan Tourer og den litt mer luksuriøse T-Klasse. Begge deler plattformen til Renault Kangoo, men er ifølge kollisjonstesterne langt bedre utstyrt og har en ny senterkollisjonspute for ekstra beskyttelse mot sidekollisjoner og aktive sikkerhetsfunksjoner med høy ytelse.
Resultatet? Flotte 5 stjerner til begge «kassebilene», så godt jobbet av Mercedes.
Her krasjes T-klasse:
Det gikk ikke fullt så bra med de to siste bilene som ble testet.
Toyota Aygo X er det siste tilskuddet i det minste segmentet, og her teller kjøpsprisen litt mer enn i de litt større segmentene. Det kan fort gå utover utstyret.
Ifølge Euro NCAP gjorde den lille crossover-bybilen det totalt sett bra, men Toyota har ofret noen mer avanserte sikkerhetssystemer. Dermed glipper det en stjerne, og Toyota Aygo X lander på 4 stjerner.
BMW hadde fått testet to biler i 2021 og 2022 før den seneste runden, og det endte med en 4 stjerner og en 5 stjerner. BMW 2-serien Coupé testet tidligere i år måtte nøye seg med 4 stjerner, mens elbilen BMW iX scoret veldig bra i alle fire testkategoriene og ble belønnet med 5 solide stjerner i fjor.
Så bra gikk det ikke for sedansøsteren BMW i4, som ifølge Euro NCAP viser at luksus ikke alltid betyr bedre sikkerhetsytelse.
Utstyrt med en lignende sensor som i 3-serien som ble testet tilbake i 2019, sviktet den litt i sikkerhetsassistent-kategorien. Der oppnådde den kun en score på 64 prosent, det dårligste sammen med BMW 2-serie Coupé av bilene testet så langt i år.
Euro NCAP viser ingen nåde, og dermed ble det litt skuffende kun 4 stjerner på nye BMW i4 som snart når 1.000 registreringer her hjemme.
Sjekk ut videoen og se hvordan det ser ut når en BMW i4 går gjennom testkverna til Euro NCAP:
Les også: