BMW-hybridene blir grønnere i urban trafikk

Snart kan BMW-hybridene svitsje automatisk over til ren eldrift når de kjører inn i lavutslipps-soner i en rekke storbyer.


I framtiden vil sentrumsgater i større byer bli utilgjengelig
for biler som slipper ut giftige gasser, og kun nullutslippsbiler slipper inn. Lavutslipps-soner
finnes allerede i en rekke byer, og stadig flere kommer til.

Men det betyr ikke at det kun er elbiler som kan kjøre der,
for i framtiden kommer også hybridene med en teknologi som åpner for geo-soner.
Dette kalles for geo fencing på engelsk, og er rett og slett geografiske soner som
er gjerdet inn av teknologien.

-->
Geo fencing åpner for at teknologien selv bestemmer hvilke
biler som kan kjøre inn i en geo-sone, for denne teknologien tvinger nemlig hybridbiler
til å kjøre på elektrisk kraft inne i disse sonene.

Dette er ikke noe framtidsgreie, og teknologien er allerede
her.

BMW har utviklet et system de kaller eDrive Zone for sine
ladbare hybrider, og denne gjør at bilene automatisk slår over til ren eldrift
når bilene entrer lavutslipps-soner. Foreløpig er det modellene BMW 745e, BMW
X5 xDrive45e og BMW 330e som får dette, men etter hvert skal alle de ladbare modellene
hos både BMW og Mini bli utstyrt med løsningen.

Foreløpig ruller tyskerne ut dette for nærmere 80 byer i Tyskland og andre nærliggende land, men skal utvide tilbudet fortløpende med nye byer og land.

I nær framtid skal også BMW komme med et program som skal lokke hybridførerne over til mer elektrisk kraft.

Dette programmet heter BMW Points loyalty, og her får alle som kjører på elektrisk kraft poeng.

Nå man har samlet nok poeng vanker det premier, som for eksempel gratis lading av hybriden på en ladestasjon.

Som navnet sier er BMW eDrive Zone en del av eDrive-systemet til den tyske produsenten, som blir en viktig del av den framtidige satsingen som er døpt D+ACES. Dette står for Design, Automated Driving, Connectivity, Electrification and Services, og er myntet mot morgendagens elektriske biler som kan kjøre av seg selv.

BMW sier at måten de har utviklet eDrive Zone-servicen på gjør at den også kan brukes på tvers av merkene, og at hver enkel by enkelt kan definere hva som er en eDrive-sone.

Geo-gjerdingen foregår via GPS, og på navigasjonen vil også vise hvilke soner som er tilgjengelig. Om eDrive Zone er aktivert vil bilen automatisk gå over til elektrisk drift om det er nok strøm på batteriet, og når batteriet er tomt vil det vises på en kontroll-skjerm.

Her kan du se og høre hvordan det hele fungerer:

Les også:

Les mer om:

Nyheter