Det viktigste med trafikkregler er at de er enkle og forstås av alle som er ute på veiene, for dette går som kjent på sikkerheten. Så det bør ikke være noe som helst forvirring rundt disse, noe det heller ikke er. Men så har vi dette fordømte unntaket.
For det er et punkt myndighetene lar folket selv bestemme litt, og det er hvordan man skal skal signalisere i forbindelse med rundkjøring. Og ikke overraskende skaper det splittelse.
-->
Temaet får folk til å tenne på alle plugger, for selv om både fagfolk, veimyndighetene og trafikkskolene i flere tiår har anbefalt at man blinker til venstre inn i rundkjøring ‒ er dette fortsatt bare en anbefaling.
If, som har fått YouGov til å gjennomføre en spørreundersøkelse rundt bruken av blinkeren i rundkjøringen, sier at diskusjonen skaper er opphetet debatt i kommentarfeltene, kan ødelegge stemningen under jobblunsjen og fyre opp tempen under grillpartyet.
– Å diskutere «blinke eller ikke blinke til venstre før rundkjøring» kan nærmest føre til nevekamp i ethvert dannet selskap, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
‒ Blinklys og rundkjøringer er utrolig nok et tema som skaper sterke følelser hos mange.
Som på mange andre områder er det de litt eldre mot de litt yngre, for de som tok førerkortet den gang det ikke kostet en liten formue lærte nemlig at man skulle blinke ut av rundkjøringen. Den litt yngre generasjonen har derimot lært at man også skal blinke inn i rundkjøringen.
Utfordringen er altså at det ikke er noe krav om å blinke inn i rundkjøringene, men fagfolket understreker at dette er lurt for å gi medtrafikantene et bedre signal på hva du har tenkt å gjøre.
Dette sier for eksempel Statens vegvesen:
«Når du skal til venstre i mindre rundkjøringer med god oversikt, kan du hjelpe andre trafikanter ved å blinke til venstre før rundkjøringen.»
Trafikkskolene begynte ifølge If å lære elevene å blinke inn i rundkjøringen på midten av 1990-tallet, og siden har det vært en del av den obligatoriske trafikkopplæringen.
– Selv om det nok føles uvant å blinke for en del, vet vi at blant andre yrkessjåfører setter stor pris på tilleggsinformasjonen dette gir i trafikksituasjonen. Hemmeligheten til god flyt i rundkjøringer er at andre skjønner hva du skal gjøre på et så tidlig tidspunkt som mulig, sier Clementz.
– Gjennom å senke farten, feltplassering og tegngivning gir du signaler til andre i trafikken. I noen situasjoner kan faktisk blikkontakt og bruk av håndbevegelser løse oppgaver i en rundkjøring. Det tror jeg mange har opplevd selv.
At folket er uenige viser altså undersøkelsen gjort av YouGov. Her svarte 71 prosent ja på spørsmålet «Blinker du til venstre før rundkjøringen hvis du skal til veien som ligger til venstre?», mens 27 prosent svarte nei. Kun 2 prosent svarte «Ingen».
Og de to prosentene risikerer bøter.
For selv om politiet ikke kan ilegge bilister som ikke blinker inn i rundkjøringen noen reaksjoner, følger de med på om bilistene følger reglene. Dette gjelder både vikeplikt, feltplassering og tegngivning i og etter rundkjøringen.
Vegvesenet sier at når du kjører i rundkjøringer, skal du tilpasse farten, bruke blinklys og plassere deg slik at de andre bilistene forstår hvor du skal kjøre ut. Ja, akkurat som du også skal i vanlige veikryss.
Men å blinke inn i rundkjøringen er fortsatt kun en anbefaling. Og et betent tema.
Les også: