HjemNyheterBilprodusentene kritisk til utfasing av forbrenningsmotor

Bilprodusentene kritisk til utfasing av forbrenningsmotor

EU-kommisjonen kom onsdag med sin «Fit for 55»-pakke som skal redusere utslippene, og blant forslagene at nybilsalget utelukkende skal være utslippsfritt i 2035.

Som ventet ble det en masse reaksjoner etter at EU-kommisjonen la fram sin nye klimaplan, for de mest ekstreme miljøforkjemperne mener at den er for slapp og de på den andre enden mener den er for streng.

- Annonse -

For bilindustrien betyr «Fit for 55» kort fortalt at salget av nybiler utelukkende skal bestå av nullutslippsbiler i 2035, og allerede i 2030 skal CO2-utslippet fra nybilene være redusert med 55 prosent basert på 2021-nivået.

For Norges del betyr dette lite, ettersom vi ikke produserer egne biler. Og det er allerede bestemt at alle nybilene solgt fra 2025 skal være nullutslipps.

Men samferdselsministeren skal selvsagt studere den nye planen.

– Norge har ambisiøse mål for grønn mobilitet, og vi vil samarbeide tett med EU for å nå viktige klimamål for transportsektoren, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

- Annonse -

– De ambisiøse målene Norge og EU har forutsetter at det skjer en fortsatt teknologisk utvikling. EU’s krav til bilprodusenter og arbeid med CO2-utslippsstandarder for personbiler bidrar til en slik utvikling. Nå ser vi ser frem til å gå gjennom forslagene.

Men for de europeiske bilprodusentene betyr 55-pakken selvsagt veldig mye, og kanskje litt overraskende er de ikke helt imot planene.

15 av de aller største europeiske produsentene er organisert under European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), og denne er ledet av BMW-sjef Oliver Zipse.

‒ Alle parter må forplikte seg til ambisiøse klimamål, sier han.

- Annonse -

‒ EU-kommisjonen har gjort det veldig klart at «Green Deal» bare kan lykkes med obligatoriske mål for oppstart av lading og fyll-infrastruktur i alle medlemsland.

Han mener altså at det må sette opp et nettverk av ladestasjoner og andre miljøvennlige fyllstasjoner som hydrogenstasjoner om målet skal nås.

‒ Det blir særs viktig å kunne lade når det kommer millioner av elektriske biler på markedet de neste årene, og som skal levere stor reduksjon av CO2-utslipp i transportsektoren, sier Zipse.

ACEA sier at det blir svært krevende å nå målet om 55 prosent reduksjon av CO2 innen 2030, og at medlemslandene må få opp lade- og fyllstasjoner om de skal lykkes med dette.

Selv i Norge etterlyses det stadig flere raske ladestasjoner på strategiske plasser, men faktum er at Norge har et stort forsprang på EU-landene.

Ifølge ACEA hører 70 prosent av alle ladepunktene hjemme i kun tre land, Nederland (66.665), Frankrike (45.751) og Tyskland (44.538). Til sammenligning har Romania, omtrent seks ganger større enn Nederland, 493 ladepunkter. Det er 0,2 prosent av det totale antallet i EU.

ACEA peker også på at de nye målene krever en voldsom endring i alle leddene i forbindelse med bilproduksjonen, og at man må ta vare på de mange arbeidsplassene som bilindustrien skaper.

Organisasjonen er også kritisk til hvordan EU ser på forbrenningsmotorer, for de mener disse i seg selv ikke er miljøskadelig. Det er det fossile brenselet som er problemet, men med et nullutslippsforbud allerede i 2035 rekker man ikke å komme med fornybare drivstoffer.

Det betyr at 2035-målet i praksis betyr et forbud med forbrenningsmotorer.

‒ Innenfor de foreslåtte teknologirestriksjonene fra 2035 og fremover, oppfordrer vi alle EU-institusjoner til å fokusere på innovasjon i stedet for å pålegge, eller effektivt forby, en spesifikk teknologi, understreker Zipse.

ACEA er dog fornøyd med at EU også inkluderer andre kjøretøy når det kommer til infrastruktur, slik at det også er reelle nullutslipps-alternativer for tunge kjøretøy som for eksempel kjører over lange distanser.

Men ACEA er altså bekymret for antall ladepunkt. Det refereres kun til 3,5 millioner ladepunkter innen 2030, og nye beregninger viser at en ytterligere halvering av CO2-utslippet i 2030 ville kreve rundt 6 millioner offentlig tilgjengelige ladepunkter.

Organisasjonen sier at alle de 27 medlemslandene nå må finne ut hva de trenger, slik at det faktisk kommer opp en infrastruktur som også fungerer med mange elbiler på veiene.

Til slutt sier ACEA er de ser positivt på at EUs handelssystem for utslipp (Emissions Trading System) nå også inkluderer vei-drivstoff, noe som ifølge dem vil bidra til å sette en synlig pris på karbon og dermed stimulere til bruk av drivstoff med lite eller ingen karbon.

ACEA forventer, som mange andre, at EU kommer til å slite med å tilpasse «Fit for 55», slik at dette skaper et sammenhengende rammeverk gjennom hele unionen.

‒ Sterk politisk koordinering vil derfor være avgjørende for å nå det endelige målet om å takle klimaendringene på den mest effektive måten, sier ACEA’s generaldirektør, Eric-Mark Huitema.

‒ Samtidig må mobiliteten være overkommelig for alle europeere, og bevarer jobber for som arbeider i bilindustrien. Politiske beslutningstakere har nå en historisk sjanse til å gjøre dette riktig.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her