Bentley lager ikke bare store og tunge biler, men de er også verdens største produsent av digre V12-motorer. Dette takket være en voldsom oppgang de seneste årene, og de selger nå biler i 68 markeder.
En oppgradert bil de har store forventninger til er direktørvognen Flying Spur. Her har Bentley satt inn svært så sportslige egenskaper i sin luksuriøse limousin, og det betyr også noe ganske så vilt under panseret. Mer bestemt den samme motoren som sitter i Continental GT, en 6-liters W12.
-->
W betyr at motoren er mer kompakt enn den tradisjonelle konfigurasjonen som en V, og dette er da også den mest avanserte motoren med 12 sylindre i verden.
Men selv om denne er 12 prosent mer effektiv enn den forrige 12-sylinderen, slurper den i seg en betydelig mengde med suppe. Faktisk så mye at CO2-utslippet er på formidable 337 gram per kilometer, og bilen bryter dermed neste års EU-snitt på 95 gram med tregangeren ‒ og litt til.
Det betyr dog ikke at Bentley lar andre ta seg av klimaoppgavene, og de har allerede gjort om sitt 80 år gamle hovedkvarter til en karbonnøytral fabrikk. Her resirkulerer de blant annet vannet, har plantet trær i lokalområdet og satt opp ikke færre enn 30.000 solcellepaneler. Ja, 30.000.
Og nå følger de opp med å forlenge planen kalt Bentley100.
Denne henviser til at Bentley rundet 100 år i fjor, og skal ta det ærverdige merket inn i framtiden. Og det takket være covid-19-viruset.
For da verden ble låst ned, skjønte Bentley at de måtte gjøre noe for å bevare en bærekraftig forretningsmodell i framtiden. Så de kastet seg over Bentley100.
Ut har det kommet en fersk versjon med mildt sagt oppsiktsvekkende mål.
Allerede før korona hadde de planlagt sin første hybrid i 2023, og nå er planen at de også skal komme med sin første elbil i 2025. Da skal de også ha klar ladbare hybrider, og i 2026 skal de kun produsere ladbare hybrider og helelektriske biler.
Det hele skal toppes i 2030, året de også skal bli fullstendig karbonnøytrale. Fra da av skal det kun handle om elbiler hos Bentley, og de blir dermed et rent elbilmerke.
Og det er bare å glede seg.
For Bentley har selvsagt sett hvor det går også før covid-19, og i fjor sommer viste de oss hva som er i vente.
Bentley EXP 100 GT var, og for så vidt er, et eksepsjonelt konsept som ikke kan sammenlignes med noe annet. Sjekk dette:
Bilen er like sportslig som en Continental GT og like luksuriøs som en Flying Spur, og enda grønnere enn en Tesla.
EXP 100 GT kan for eksempel tilby private tjenere på innsiden, og et eksempel på hva den byr på finner vi i seteinnstillingen. Her snakker vi ikke om å justere seteputen eller ryggen automatisk, nei, hele setet justerer seg etter kroppsformen. Ja, akkurat som de spesialstøpte setene som formel 1-førerne kan sette seg inn i. Ja, i selvkjørende modus kan bilen til og med fjerne forsetene, slik at det blir som å sitte i en lounge.
På det grønne området er konseptet også eksepsjonelt. Fire elmotorer sørger for en enorm kraft, og rekkevidden er ikke på mindre enn 700 kilometer.
Den er altså fullstappet av både krefter og teknologi, men er også bærekraftig så det holder.
De har blant annet brukt 5.000 år gammel eik som er plukket opp av elver på innsiden, risskall til lakken og 100 prosent organisk skinnmaterialer er laget av blant annet drueskall som er til overs i vinproduksjon.
Gammel ved og vin der altså.
Så det er ingen grunn til å frykte at Bentley går inn i selvdestruksjon nå som de skal fokusere på elektrifiserte biler, for det kan fort bety det motsatte ‒ her kan det komme veldig mye moro.
Bentley hører for øvrig hjemme i den store Volkswagen-gruppen, hvor samtlige personbilmerkene nå satser knallhardt på elbiler ‒ Volkswagen, Audi, Porsche, Skoda og Seat.
Og det inkluder nå altså Bentley, så da er det vel bare å vente på elektriske nyheter fra de to siste merkene i gruppen som holder litt igjen ‒ sportsbilmerkene Lamborghini og Bugatti.
Da kan det bli mye moro i tiden framover.
Les også: