Audi-symbolet runder 25 år

Er det en modell du tenker på når du hører navnet Audi er det A4.


Da Audi bestemte seg for å pensjonere merkets aller
viktigste modell, gikk de inn i tenkeboksen. For bilen som skulle erstattes var
nemlig ikonet Audi 80, en bil de da hadde laget i over 20 år.

I 1988 hadde 80 kommet opp i 4. generasjonen, og noen i
toppen av Audi-hierarkiet bestemte seg for at det var på tide å sette sluttstrek.

Dermed satte de i gang med å utvikle en helt ny modell som
kunne ta over, og i 1994 var den endelig klar for markedslansering.

Da hadde de allerede lansert A8 i mars det året, etterfølgeren til Audi V8, samt etterfølgeren til Audi 100, A6, noen måneder senere.

De fulgte opp i november med Audi A4, som ble solgt parallelt
med da 5. generasjons Audi 80 til 1996. Da forsvant 80, eksakt 30 etter at den kom
i 1966.

Men det spilte liten rolle for Audi, for A4 ble en umiddelbar
suksess.

Allerede i sitt første fulle salgsår i 1995 føk den helt til
topps i sitt segment, og Audi-sjefene kunne knapt tro tallene – 272.052
eksemplarer solgte A4 det året.

Siden den gang har den solgt i et sekssifret antall hvert
eneste år, og etter at den første rullet ut av samlebåndet i Ingolstadt har Audi
produserte over 7,5 millioner A4.

Suksessen tilbake på 90-tallet kom først og fremst for byggekvaliteten
kombinert med utstyr (blant annet ABS og airbag som standard), for dette var en
familiebil som virkelig bød på sikkerhet og kvalitet og som i tillegg var
drivstoffgjerrig (godt under literen på mila).

Men den tok også over stafettpinnen til de spinnville og
livsfarlige gruppe B-bilene på 80-tallet, og var faktisk den første modellen
som fikk motoren med 20 ventiler i 4-sylinderen. Den unike løsningen satt i de
to motorene som var på 1,8 liter, men «vinneren» var 1,6-literen som bød på 101
hestekrefter, 0-100 km/t på 11,9 sekunder og en toppfart på 191 km/t.

Det var også modellen som bød på den nå legendariske
V6-motoren på 2,8 liter, nå kjent som Volkswagens VR6 og som blant annet sitter
i en av Passat-modellene.

A4 er for lengst blitt Audis aller mest suksessfulle modell,
og noterte seg for et salg på 344.586 i fjor. Dette sendte den med god margin
inn på liste over verdens 50 meste populære biler, og godt foran Q5 og A3 – de neste
i popularitetsrekken til Audi.

25-åringen gikk inn i 5. generasjon i 2015, og ble senest i fjor oppdatert med ny teknologi og et noe oppdatert design foran og bak.

Det er altså en populær modell, og da spesielt hjemme i
Tyskland, i USA og i det gigantiske markedet i Kina. Der borte har Audi til og
med laget en spesialmodell, smått ironisk nok en langversjon til folkene som jo
er kjent for å ha korte bein.

A4 produseres i fire fabrikker − Ingolstadt og Neckarsulm i
Tyskland, i indiske Aurangabad og kinesiske Changchun, en av disse gigabyene «ingen»
her hjemme har hørt om.

Faktisk bor det ifølge Wikipedia 7,6 millioner mennesker i
den byen, ganske eksakt like mange som det er laget av Audi A4. Jepp, nesten litt skummelt.

I dag kommer A4 i tre forskjellige versjoner, den originale
A4, den litt mer sportslige S4 og den superpotente RS4, som er den ultimate familiebilen.

Under panseret på stasjonsvognen RS4 Avant lurer nemlig 450
hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm, så denne flytter på seg som en ekte sportsbil.

I en slik kan hele familien feire Audi A4’s bursdag med fart og moro:

Les også:

Les mer om:

Nyheter