Audi Q6 e-tron nærmer seg nå med stormskritt. (Fotos: Audi)

Audi Q6 e-tron nærmer seg

Den aller første elbilen på en ny plattform utviklet av Audi og Porsche befinner seg nå på oppløpet.


Det er kanskje Porsche som har fått mest fokus når det kommer til den nye plattformen kalt Premium Platform Electric (PPE), for de skal nemlig basere neste generasjon Macan på denne. Det blir mildt sagt spennende.

For PPE åpner ikke bare for å integrere litium-ion-batteriet på undersiden av bilen som dermed åpner for mer innvendig plass, men plattformen er såpass fleksibel at elbilene også kan preppes enda mer spesielt for ting akselavstand, sporvidde og bakkeklaring.

Plattformen som benytter 800 volt og dermed åpner for rask lading kan også by på en rekke ytelser og konfigurasjoner, som for eksempel firehjulsdrift i forskjellige segmenter.

Og ja, drivverk med over 450 kW og over 1.000 Nm dreiemoment. 450 kW tilsvarer 612 hestekrefter.

PPE er rettet mot elbiler i mellom- og premiumsegmentet, og åpner også for både SUV- og CUV-modeller. Sistnevnte viser til begrepet crossover, altså en mellomting mellom vanlige biler og de litt mer høyreiste SUV-modellene.

Men det er ikke en ren Porsche-plattform, for PPE er laget sammen med konsernkamerat Audi. Og det er de fire stjernene som stikker av med det aller første PPE-modellen.

Audi har benyttet den kjente MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, men tar steget over til PPE med Audi Q6 e-tron. Det tyske merket har ikke avslørt altfor mye rundt den nye elbilen, men batterikapasiteten passerer 90 kWh, ladingen går unna på opp mot 270 kW og rekkevidden vil snuse på 600 kilometer.

Og ja, det er også på gang nye motorer. Her er det flere konfigurasjoner, som en med 375 hk og en med over 500 hk gjennom SQ6.

Hva eksakt Audi Q6 e-trom vil by på får vi snart vite, for elbilen befinner seg nå på oppløpet når det kommer til utvikling.

Faktisk er den såpass ferdig når det kommer til drivverk og kjøreegenskaper at tyskerne inviterer en gruppe internasjonale journalister til Færøyene, og det er ganske oppsiktsvekkende.

For bilmerkene er vanligvis livredde for å gi journalister tilgang til et produkt som fortsatt ikke er 100 prosent ferdig, men de er altså så stolt av den kommende elbilen at de gir blaffen i at for eksempel innsiden er uferdig.

Resultatet er om ikke annet noen svært flotte bilder.

Audi sier at de vil gi et tidlig innblikk i hva en Q6 kan by på gjennom testkjøring av prototyper, og dette er altså ikke noe journalister vanligvis får muligheten til. Men det skal de altså i løpet av de to neste ukene.

Tyskerne er spesielt kry over den nye lysteknologien som Q6 baner vei for, 2. generasjons OLED-teknologi. De fire ringene sier like godt at denne vil «permanent endre billysdesign og bil-til-X-kommunikasjon», så intet mindre. 2. generasjonen åpner nemlig for enda mer kommunikasjon med øvrig trafikanter.

Den nye lyspakken inkluderer digitale kjørelys gjennom Matrix LED-frontlykter og noen helt nye digitale OLED-baklys, og det er også mulig å bestille digitale lyssignaturer.

Du får se disse i aksjon på de flotte bildene under for denne viktige og historiske bilen, for den blir også den aller første helelektriske modellen som ruller av produksjonslinjen i Ingolstadt. I tillegg blir Audis hovedkvarter også det første Audi AG-produksjonsstedet med eget batterimonteringsanlegg.

Audi Q6 e-tron skal lanseres mot slutten av året som den aller første PPE-bilen, og enn så lenge kan du sjekke ut bilder av utsiden her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter