Åpnet verdens første lynlader for elbåter i Florø

Lille Florø skrev onsdag verdenshistorie, og viser nå vei for en global elbåt-revolusjon.


De helelektriske båtene har selvsagt en av de samme utfordringene som elbilene hadde, og fortsatt har, nemlig infrastrukturen.

Mer eksakt mangler elbåtene et nettverk av ladere, men nå skjer det elektriske ting også i det våte element. For Norge som har ledet an på bilsiden tar nå ansvar når det kommer til elbåtene, og det skulle nesten bare mangle ‒ vi er tross alt en sjøfartsnasjon.

Det er BKK som nå også retter fokus mot elbåtene, som er en del av selskapets visjon om å bli størst på elektrifisering i Norge.

BKK satser på både landstrøm til skip og lading av båter gjennom sitt datterselskap Plug, og de har så langt offentliggjort at det skal bygges ladere i Florø, Oslo og Bergen sammen med lokale partnere.

Og den første ble åpnet onsdag, hvor lille Florø på Vestland skrev seg inn i elbåthistorien av flere grunner.

  • Verdens første lynlader for elbåt
  • Verdens første kombinasjonslader for elbåt og elbil
  • Norges første hurtiglader for elbåt

Ladepunktet i Florø er et samarbeid mellom BKK og Sogn og Fjordane Energi (SFE), mens Evoy, Kinn kommune og Florø Hamn er med som partnere. Laderen er likt eid mellom BKK og SFE.

‒ Vi er stolte av å legge til rette for at folk i regionen kan velge klimavennlig. Området vårt er ikke bare en stor leverandør av fornybar energi til storsamfunnet ‒ dette viser at vi også er i front på de nye fornybare løsningene, sier Johannes Rauboti, konsernsjef i SFE.

Laderen er altså unik på flere områder, og åpner for rask lading av både elbiler og elbåter. BKK sier at de ikke kjenner noen andre steder som har en slik løsning, så dermed ble det skrevet verdenshistorie i Florø onsdag.

Dette er altså en lynlader, noe som blir et viktig punkt for å få fart på de elektriske kjøretøyene.

Forskjell på en normal-, hurtig- og lynlader er hvor fort det er mulig å lade et batteri. Hurtigladere er de med en effekt mellom 40 og opp til 150 kW, mens effekten for lynladere er på 150 kW og høyere.

Florø-laderen har 150 kW effekt, og kan brukes av alle med elbil eller elbåt via appen Bilkraft.

Dette er altså startskuddet for BKK’s satsing på elbåtladere gjennom datterselskapet Plug.

‒ Vi i Plug skal bygge Nord-Europas første hurtigladernett for elbåter. Florø-laderen blir en viktig del av ladeleden langs kysten. Selv om det ennå ikke er mange elbåter på sjøen, så er det viktig å bygge laderne så bedrifter og båtfolk blir trygg på lademulighetene, sier Maria Bos, daglig leder i Plug.

Det er ikke tilfeldig at BKK valgte Florø som det historiske startpunktet, for der foregår det faktisk en aldri så liten elbåt-revolusjon.

For i den lille byen i Sogn og Fjordane finner vi et selskap som heter Evoy, og disse utvikler elektriske fremdriftssystemer for båter. Ifølge BKK hadde ikke Florø fått verdens første elbåtlynlader uten Evoy og gründer Leif Stavøstrands brennende engasjement.

‒ En må jo klype seg i armen, det er ikke hver dag man får være med på verdenssensasjon! sier en opprømt Stavøstrand.

‒ Jeg mener det er vanskelig å overdrive viktigheten av denne laderen ‒ det er virkelig en fyrlykt som viser vei. Det kommer til å skape ringer i vannet verden rundt og ringen starter i Florø. Dette er bare en begynnelse for hurtig elbåtlading og kureringen av rekkeviddeangst. Vi gleder oss virkelig til fortsettelsen, legger den daglig lederen til.

BKK og Plug har altså kommet så langt med sine planer at de har pekt ut tre byer som skal få et hurtigladenett sammen med lokale partnere, og her er de fire første ladeplassene planlagt.

  • Solheimsviken i Bergen

Åpner: våren 2021

  • Aker Brygge, Oslo

Aker Brygge Marina

Åpner: våren/sommeren 2021

  • Florø

Florø Havn. Felleseid med Sogn og Fjordane Energi (SFE)

Åpnet

  • Vågen, Bergen

Endelig sted ikke bestemt. Gjøres i samarbeid med Bergen Havn. Åpner i 2022.

Her er bilder fra den historiske begivenheten i Florø onsdag, hvor verdens første lynlader for elbåter ble åpnet:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter