Verden begynner endelig å komme i vater igjen etter at covid-19 har sørget for en ganske så merkelig og vanskelig periode, noe bilprodusentene også har fått erfare.
Etter at pandemien var et fatum i mars i fjor ble det nemlig bråstopp også for bilsalget, og det verste eksemplet finner vi kanskje i Storbritannia.
-->
I april 2020 sank nemlig nybilsalget i det store markedet med ufattelige -97 prosent i forhold til april 2019, og det ble oppsiktsvekkende nok solgt færre nybiler i Storbritannia enn det gjorde i Norge den måneden. Og da er det greit å minne om at det er rundt 12 ganger flere mennesker i Storbritannia.
Men er det en ting kriser viser er det at vi mennesker er flinke til å finne nye løsninger, og bilindustrien fant raskt slike som også gjorde at man ikke trengte å frykte smitte selv om man skulle kjøpe seg en nybil.
Dermed tok nybilsalget seg raskt opp igjen, og et bilmerke som virkelig har kommet i vater i Volvo.
Volvo har selvsagt som de fleste andre en sterk oppgang i både Europa, USA og Kina i første halvår i år sammenlignet med fjorårets korona-halvår, inkludert her i Norge. Her er salget nesten fordoblet, opp fra 4.151 biler i første halvdel av 2020 til 8.024 biler i årets første halvår ‒ opp 93,3 prosent.
Denne økning sørger også for at Volvo etter de seks første månedene er det nest mest populære nybilmerket i Norge, kun slått av Toyota som registrerte 9.580 biler i denne perioden. Volvo kan takke XC40 som også kommer i elbildrakt for den store oppgangen, mens Rav4 tilgjengelig som ladehybrid har dratt Toyota helt til topps på salgslistene.
XC40 er Norges 4. mest solgte nybil med 4.326 eksemplarer, mens Rav4 er Norges nest mest populære med 5.316. Øverst finner vi Tesla Model 3 med 6.270 registrerte biler i årets første seks måneder, mens Volkswagen ID.4 er den 3. mest populære med 4.330.
Volvo ser nå at de blir stadig større etterspørsel av ladbare biler, og globalt sto slike for 24,6 prosent av nybilsalget. Sammenlignet med første halvdel av 2020 økte andelen Recharge-modeller med nesten 150 prosent.
En annen trend Volvo merker seg at netthandelen har tatt av. Dette var en tingene som tvang seg fram under covid-pandemien, og Volvo sier at salget via nettet var mer enn fem ganger så høyt første halvår i år som samme periode i fjor.
Det har altså hjulpet bilmerket til en ny salgsrekord for første halvår, noe som jo er litt av en prestasjon for merket som har solgt biler siden 1927.
Volvos tidligere bestenotering ble satt i første halvår av 2019, hvor de endte opp med 340.286 biler. Denne er altså grundig slått nå, og nå lyder den nye bestenoteringen på solide 380.757 biler.
XC40 var den mest populære modellen med et salg 118.121 solgte biler, etterfulgt av XC60 med 113.500 biler og Volvo XC90 med 54.177 solgte biler.
Og snart kommer også den nye elbilmodellen C40, så Volvo ruller nok videre også i framtiden.