Toyota har satt ny global årlig produksjonsrekord med over 9,1 millioner kjøretøy. Her er den mest populære i Norge, bZ4X. (Fotos: Toyota)

Aldri før har Toyota laget så mange biler

På ett år har den japanske giganten Toyota satt sammen vanvittige 9,1 millioner kjøretøy.


Det har vært skrevet mye om at Toyota-gruppen har sovet i timen når det kommer til elbiler, og det er jo også riktig. For mens deres erkerival og store konkurrent, Volkswagen-gruppen, har banket ut en rekke elbilmodeller, har Toyota-gruppen kun en ren helelektrisk modell på markedet ‒ bZ4X.

Men det skal mer til for å stanse et slikt godstog som Toyota Motor Company er, og til og med her i Norge hvor det nesten utelukkende handler om elbiler har Toyota en meget sterk posisjon.

-->
For med biler som Corolla, Rav4 og Yaris på topplisten over mest populære modeller her hjemme, er Toyota faktisk det 3. mest populære nybilmerket så langt i år ‒ kun slått av Tesla og Volkswagen. Men et tegn i tiden er at bZ4X nå er den mest etterspurte Toyota-modellen, så mange har ventet på en ren elbilmodell fra T-merket.

Utenfor Norges grenser handler det fortsatt mest om tradisjonelle biler, og på det området er altså Toyota en gigant. Faktisk har de aldri vært større enn nå, om vi måler etter produserte biler.

For Toyota Motor Company har satt ny produksjonsrekord for et regnskapsår, som for den japanske gruppen er fra april 2022 til mars 2023. I løpet av den perioden satte de sammen 9,1 millioner biler, mot 8,57 millioner perioden før.

Toyota forklarer oppgangen med økt kapasitet både i Asia og Nord-Amerika, samt en bedring i situasjonen rundt halvledere og viktige deler som det har vært mangel på i bilindustrien de siste årene grunnet pandemien og andre faktorer.

Økningen kommer også til tross for at Toyota stanset sine operasjoner i Russland da landet gikk til angrep på Ukraina i fjor, noe som ble annonsert i september.

– Dette er en sterk prestasjon som bekrefter Toyotas posisjon som en av lederne i bilindustrien. Spesielt siden markedssituasjonen ikke har vært den enkleste, med pågående mangel på viktige deler, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

‒ Vi er vitne til spennende tider hvor bilindustrien gjennomgår en virkelig revolusjon. Jeg er glad for å se at Toyota leder an og fortsetter å bevege seg dristig framover.

Fortsatt har bilindustrien en utfordring med halvledere som er spesielt viktige i moderne biler med en masse datakraft, men Toyota sier at de overvåker situasjonen og gjør sitt ytterste for å få levert biler så raskt som mulig.

I tillegg til å sette produksjonsrekord økte også det globale salget sammenlignet med forrige periode, og gruppen leverte ut 9.609.782 kjøretøy mellom 1. april i fjor og 31. mars i år.

Her den populære Toyota Rav4:

Her hjemme har Toyota også gått mot strømmen og økt antall nyregistreringer med solide 94 prosent så langt i år, og det i et nybilmarked som ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken har gått ned med -10,5 prosent så langt i 2023.

Og Toyota Norge har flere grunner til å sprette champagnen. I forrige uke kom BI med sitt årlige kundebarometer som måler hvor fornøyd kundene er, og Toyota hadde ifølge denne de mest fornøyde kundene av de 10 største bilmerkene som var med i kåringen.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyota og våre forhandlere over hele landet. Vi er utrolig stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå på kundetilfredsheten, noe som skyldes et målrettet og systematisk arbeid med å skape gode minneverdige kundeopplevelser gjennom mange år. I tillegg til god kundeservice, er kåringen et resultat av at våre bilmodeller er klimavennlige, trygge og driftssikre, samt møter de ulike behovene til det norske folk, sier Pawlak.

Toyota har altså våknet også når det gjelder elbiler, og gir nå full gass. De har allerede annonsert 10 nye helelektriske modeller innen 2026, og målet er å selge 1,5 millioner elektriske kjøretøy per år innen 2026.

Og det skal åpenbart ikke stå på produksjonen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter