Audi kom med sin ganske store A6 på samme tid som OL-feberen herjet på Lillehammer i 1994, og denne ble fulgt opp av selveste RS 6 i 2002. Og det var en ekte ulv i fåreklær, for originalt var denne forkledd som en stasjonsvogn ‒ det var altså en Avant-utgave som ledet an.
Siden har Audi kommet med tre nye generasjoner av beistet, og dagens RS 6 kom i 2019. Det vet selvsagt ABT Sportsline alt om, for dette tyske selskapet er de fremste ekspertene på tuning av biler fra de fire ringene.
-->
Nå vil de hylle de to tiårene med RS 6 med en spesialutgave som kommer i begrenset opplag, og denne har fått navnet ABT RS6 Legacy Edition (LE).
Dette er utvilsomt en av de aller mest imponerende familiefrakterne som finnes, og dette er ikke lenger en ulv kledd i fåreklær. Dette er en ulv som flekker tenner så det holder.
For her er det spoilere, skjørt, felger, kontrastfarger og eksosrør som brøler ulv, og det skal selvsagt ikke stå på kreftene heller.
Legacy Edition av RS 6 har som den originale bilen en V8-motor som overtok for den digre V10-motoren i forrige generasjon, og den lettere V8 biturbo-motoren sørger både for redusert forbruk og en bedre fordeling av vekten på akslene. Dette har igjen innflytelse på sidedynamikken, og resultatet er at bilen kan sluke svinger enda bedre.
Men ABT er som kjent aldri helt fornøyd med den originale motoren, og har også denne gang kastet seg over kraftverket og gitt den en aldri så liten oppdatering.
Resultatet er at motoren har gått fra 463 kW (630 hk) for Audi RS 6 Performance til rundt 559 kW (760 hk) og 980 Nm med ABT Power R-teknologien som inkluderer en ABT turbolader, ABT intercooler og karbon frontskjørt-innsatser inkludert luftinntaksgitter med optimert luftruting.
Så ja, det betyr opp rundt 130 hestekrefter fra den originale utgaven, og mer krefter enn en Porsche Turbo S ‒ flaggskipet i den legendariske 911-familien. En Turbo S har «kun» 650 hk. Hmmm.
ABT RS6 Legacy Edition er også kompatibel med myABT-appen, så her er det mulig å sjekke bilens ytelsesdata og ting som kjølevæske og inntakslufttemperatur og justere kjøremoduser som Eco, Sport eller Race ‒ og mye mer.
Når ABT lager en så sterk bil må selvsagt aerodynamikken følge opp, og et av høydepunktene er ABT karbonpanser-innsatsen integrert i panseret ‒ som i tillegg til visuelle aspekter også avleder varmen fra drivverket enda mer effektivt.
Og ja, ABT har selvsagt testet om dette går utover sikkerheten under frontkollisjon, men bilen er langt innenfor kravene til de tyske vegtrafikklisensbestemmelsene.
Resultatet er en bil som ser slik ut:
Men ABT har tatt langt flere aerodynamiske grep, og har satt på en rekke tilleggsdeler laget av synlig karbon, som frontleppen, speilkappen, sideskjørtene, bakre skjørteinnlegg og bakvinge.
På innsiden har ABT brukt nytt Dinamica-stoff både på girspakene, dørterskellister, dashbordet og seterammen, og i tillegg til å være mykt og lett å tørke av er det også flammehemmende.
ABT-rattet kommer med Alcantara-finish og har selvsagt en rød klokka 12-markering, og det er også brodert inn en ABT-logo i nakkestøtten og en RS6-LE-logo i selve setet. Og ja, også i gulvmattene.
Andre modifikasjoner inkluderer også dørbelysning, en start-stopp-bryterhette og en bagasjeromsmatte i ABT-design.
Til slutt har ABT også tatt for seg kjøreegenskapene, og satt på ABT spiralfjærer og ABT sportsstabilisatorer på for- og bakaksel.
Dekkene med dimensjonen 295/30 ZR22 og noen ganske så oppsiktsvekkende felger i blank svart bidrar til ulve-utseende, og nye piper med en diameter på 102 mm bør gi et korrekt lydbilde av denne særs potente stasjonsvognen.
ABT skal kun lage 200 eksemplarer, så det blir nok hard kamp om denne ganske så spesielle bilen.
Her er bilder av ABT RS6 Legacy Edition som hyller 21 år med RS 6.
Les også: