ABT tuner vanligvis litt mer spreke biler i Volkswagen-gruppen, og favorittmerket er ikke overraskende Audi og de spreke RS-modellene.
I tillegg satser ABT hardt på motorsport, og er på plass i flere internasjonale serier. Det inkluderer i Formel E hvor de har et lag sammen med Cupra, et av merkene i Volkswagen-gruppen.
-->
Den duoen er også på plass i Extreme E, en helelektriske rallyserie hvor norske Hedda Hoås kjørte for selveste Jenson Button under fjorårets sesong.
Men racing-DNA stopper ikke ABT for å se på langt mer daffe biler, slik som varebilene fra Volkswagen-merket. Ja, Transporteren.
For da messen kalt F.RE.E åpnet dørene i Bayern kunne de besøkende sjekke ut en splitter ny ABT-modell basert på T6.1-versjonen av Volkswagen Transporter. Og for en gang skyld har det ikke kun handlet om ytelse.
Bilen kalt XNH er nemlig en campingbil, og det har aldri ABT som har en 125 år lang historie bak seg prøvd seg på før. De besøkende kunne altså sjekke ut noe historisk.
‒ Du vil neppe finne et mer moderne kjøretøy av høy kvalitet på markedet i dette segmentet, sier en entusiastisk Hans-Jürgen Abt om campingombyggingen.
‒ Navnet ABT XNH står for «Explore New Horizons». Vi henvender oss til alle som ønsker å utvide horisonten og for de som mener at maksimal komfort er den ultimate formen for frihet. I hverdagen så vel som i fritiden.
ABT sier at de har fulgt tre prinsipper når de har satt sammen sin første camper ‒ eksklusivitet, lettvektskonstruksjon og en wow-faktor.
Nå har ikke ABT famlet helt i blinde når de har kastet seg over Transporteren, for de har lang erfaring med Multivan-utgaven. Så en XNH bør ha kjøreegenskaper overlegen alt som tilbys i dette segmentet.
Det sørger blant annet et nytt aerosett for, og oppdateringene inkluderer sideskjørt og en slående foliefinish med konturlinjer.
Nye felger er ut must, og XNH har fått blanke, svarte 18-tommere kledd med Goodyear Eagle F1-dekk. Men det viktigste er selvsagt selve campingombyggingen.
På innsiden av ABT-camperen som drives av en 150 hk dieselmotor, er designet signert det kjente selskapet Vaning. Her har ABT gått for en real dobbel, nemlig både funksjonell og eksklusiv.
Det er for eksempel ripefrie overflater og ekte trepaneler, og innsiden minner langt mer om en litt eksklusiv hytte enn en campingbil. Det er nesten ikke til å tro at dette har vært et varebilrom, noe du selv snart skal få se.
ABT sier at monteringen av komponentene utføres av Volkswagen Group Services, en gjeng som er eksperter på spesialbilkonstruksjon.
Det er en viktig fysisk ting som skiller XHN fra Transporter 6.1. Den har nemlig 40 centimeter større akselavstand, noe som betyr enda mer innvendig plass.
Det åpner både for fem sitteplasser, og et ganske romslig kjøkken som inkluderer kjøleskap og et bord.
Bilen kan også lokke med et utekjøkken med gasskomfyr bakerst, og på toppen byr ABT på en selvforsynt strømløsning ‒ her er det nemlig solcellemoduler som fyller opp et batteri. Strøm er noe ABT kan, for det siste tiåret har de hatt flere elbilprosjekter gjennom ABT e-Line som konverterer Transporter til eldrift.
Miljøet står også sentralt når det kommer til ABT XNH. Campingbilen har effektiv varmeisolasjon laget av saueull og resirkulert materialer. Ifølge ABT sikrer dette et lavt varmebehov og garanterer behagelige temperaturer selv under den kalde årstiden.
Volkswagen Group Services skal sette i gang med produksjonen av ABT XNH i mai, og det totale antallet de skal sette sammen er satt til 500 eksemplarer.
De blir nok bortbestilt ganske raskt, for som du kan se under har ABT gjort noe ganske så formidable ting med varebilen.
Les også: