Det begynner å bli folksomt i Defender-familien, som består av modellutgaver både som 90, 110 og 130. Det er også mulig å få Defender som 8-seter, og ja, som ladehybrid gjennom 110-utgaven og som Defender Hard Top i 90- og 110-serien.
Nå er det også på gang et nytt medlem som inntar enden av familiebordet, en ny sjef kalt Defender OCTA. Ok, la oss ta navnet til denne med en gang.
Jo, en twinturbo V8 med mild hybridteknologi under panseret, koblet til det som Land Rover karakteriserer som klasseledende 6D Dynamics luftfjæring.
Dette åpner for at Defender OCTA skal kunne opprettholde nesten perfekt veigrep under akselerasjon, bremsing og svinger, samtidig som individuelle hjulbevegelser og vinkler maksimeres i de mest krevende miljøene. Ja, fortsatt ifølge Land Rover.
Oktogonen i form av en diamant er selvsagt også på plass hos det nye flaggskipet, og har funnet veien både på utsiden og innsiden av bilen. Blant annet i form av en skinnende svart diamant innkapslet i hvert maskinbearbeidet og sandblåste signatur-sidelokk i titan.
Ja, Land Rover har gått for titan, kjent for sin robusthet og motstand mot naturlige elementer.
Den nye sjefen er ikke så veldig langt unna, og går nå gjennom de siste testene som er de mest omfattende i Defenders historie. Disse inkluderer iskalde forhold i Nord-Sverige og dampende hete i Dubai-ørkenen, og ja, susende hastigheter rundt Nürburgring og klippeklatring i Moab.
Det bør vel bli bra?
Land Rover Defender OCTA skal lanseres 3. juli, og ja, denne blir også tilgjengelig her i Norge.
Les også:
- Dette koster terrengbeistet Mercedes-AMG G 63
- Xpeng G6 kryper under Tesla Model Y i pris
- Lille Volvo EX30 størst i april