Dette er rett og slett historiens sterkeste masseproduserte Acura. (Fotos: Acura)

Tidenes sterkeste Acura er helelektrisk

Den kommende helelektriske Acura ZDX Type S er intet mindre enn tidenes sterkeste bil fra Acura.


Vi i Europa kjenner ikke så veldig godt til det Honda-eide bilmerket Acura, for de fokuserer stort sett på Nord-Amerika. Og det går i litt mer sportslige utgaver enn det modermerket byr på.

De er blant annet på plass med den velkjente Acura Integra Type S, men har også tatt det helelektriske steget med SUV-modellen ZDX.

Også denne får en Type S-utgave, men her er det mer krefter enn Integras 320 hestekrefter. Faktisk langt mer.

Ifølge Acura selv er den kommende toppversjonen av ZDX rett og slett tidenes sterkeste modell fra merket som ble etablert på 1980-tallet, og det sier jo ikke rent lite. Vi snakker tross alt om merket med selveste NSX, denne legendariske sportsbilen som ble solgt under Honda-navnet i resten av verden.

Acura knaller til med tre versjoner av ZDX allerede fra start av, og det inkluderer en versjon med en motor, en med to motorer og på toppen en ZDX Type S som selvsagt har firehjulsdrift den og.

Allerede basisutgaven knuser Integra Type S når det kommer til krefter, for utgaven med kun en motor kan by på 358 hk. Dobles antall motorer fyker kreftene opp til 490 hk.

Det kunne nok ha vært 500 hk, men den konfigurasjonen er forbeholdt ZDX Type S. Nå er selvsagt 10 hk ingenting, men dreiemomentet spiller også inn. Her har Type S 146 Nm mer enn den «vanlige» søsteren med to motorer og kan flekse totalt 738 Nm.

‒ Ankomsten av den helelektriske Acura ZDX demonstrerer vår forpliktelse til en framtid med nullutslipp, men mer enn det representerer den lidenskapen vår for ytelse i den elektrifiserte æraen, sier Emile Korkor, assisterende visepresident, Acura National Sales.

‒ ZDX og høyytelses ZDX Type S er spennende tillegg til vår ytelses-SUV-serie.

Den bør også klare seg greit rundt en bane, for den har en nær perfekt vektfordeling på 50/50.

Når det gjelder rekkevidde har utgaven med en motor en amerikansk EPA-rekkevidde på 504 kilometer, mens ZDX Type S har en oppgitt rekkevidde på 447 kilometer.

Den kommende elbilen nøyer seg ikke bare med å være den sterkeste noensinne fra Acura, men blir også den første bilen fra merket med innebygd Google. Ja, det er også trådløst Apple CarPlay og Android Auto, og det er også mulig å få ZDX med et luksuriøst Bang & Olufsen-anlegg.

Prisen? Jo, den starter på 675.000 kroner for utgaven med en motor.

Men den amerikanske elbil-kreditten er tilgjengelig og må trekkes fra, og denne er på 78.000 kroner.

Med den trukket fra vil en Acura ZDX Type S koste akkurat 700.000 kroner, så nei, billig blir den ikke. Men heller ikke så superdyr. 

Foto: Acura

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil Acura Acura ZDX