Det er klart for et nytt medlem i Buzz-familien, og denne bærer den berømte benevnelsen GTX. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Ny ID. Buzz med AWD og mer krefter

Det er duket for den tredje Volkswagen ID. Buzz-variant, og denne gang handler det om intet mindre enn en GTX-versjon. Historiens sterkeste «Bulli».


ID. Buzz har utvilsomt vært en suksess siden de ankom sent i 2022, og det er så langt registrert rundt 2.000 eksemplarer av personbilutgaven Buzz Pro og rundt 5.000 av varebilen kalt Buzz Cargo her i Norge.

Dette er el-tidens svar på den legendariske folkevognen, hippiebussen eller Bulli om du vil, og med GTX blir også dette den aller sterkeste som noensinne er laget. For den tredje varianten av ID. Buzz bærer altså de tre berømte bokstavene. 

Volkswagen ID. Buzz GTX blir tilgjengelig med enten 5, 6 eller 7 seter, og er altså den sportslige i de stadig voksende familien. 

– Den perfekte familiebilen har nå blitt enda bedre, slår Fredrik Matheson fast.

Han er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller, og er selvsagt godt fornøyd med at den kommer en tredje utgave.

‒ Vi har sett god interesse for ID. Buzz Pro, og nå utvider vi ID. Buzz-familien med ID. Buzz GTX. 

Som med standard Buzz Pro blir også GTX tilgjengelig enten som en kort eller lang variant, og uansett hva kundene velger vil bilen ha 340 hestekrefter og 4Motion firehjulsdrift. 

Volkswagen tror at ID. Buzz GTX skal klare 0-100 km/t på 6,5 sekunder, så det går virkelig unna også med denne flerbruksbilen. Toppfarten er begrenset til 160 km/t.

Den haker også av en viktig ting her i vinterkalde Norge, forvarming av høyvoltsbatteriet, og en GTX åpner også for ladingen 10-80 prosent på under rundt 26 minutter.

Det er dog to forskjellige batteripakker og maks ladehastigheter. 

Den korte har et 79 kWh stort batteri (netto) og byr på 185 kW ladeeffekt på sitt raskeste, mens den med lang akselavstand har et batteri på 86 kWh og maks ladeeffekt på 200 kW. 

Volkswagen opplyser ikke rekkevidde, men vi kan nok forvente oss en plass rundt 400 kilometer slik som de andre Buzzene. 

Som standard har ID. Buzz GTX et bagasjevolum på inntil 1.121 liter, og med setene slått ned vokser dette til 2.123 liter. 

Den lange versjonen åpner for 1.340 liter bagasjevolum, og her skyter kapasiteten opp til 2.469 liter med setene slått ned. 

Det er også mulig å justere 2. seterad i lengderetningen, og takket være mer krefter økes også hengervekten kraftig i forhold til Pro-utgaven ‒ til 1.800 kilo for kortutgave og 1.600 kilo for langutgaven.

Så med denne bør man kunne dra med seg det meste:

Ettersom GTX er topputgave kommer den også med en del utstyr allerede som standard, og blir også den første i familien med et Head up-display tilgjengelig. 

Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser også at stemmestyrings-assistenten IDA er kraftig forbedret, og her er ChatGPT integrert.

Infotainmentet hvor ID. Software 5.2 er på plass har fått en skjerm som er økt til 12,9 tommer, mens IQ.Light Led Matrix hovedlykter også er standardutstyr.

GTX er altså en velkjent betegnelse, og Buzz GTX får også sine kjennetegn. Her er det en særegen støtfanger foran med de gjenkjennbare kjørelysene, flere paneler i sort høyglans og sorte GTX-emblemer, opplyser Volkswagen.

Standardfargen «Cherry red» er også eksklusiv ID. Buzz GTX, som er skodd med 20-tommers «Solna»-felger som standard.

På innsiden skal mørke toner understreke det sportslige preget, og det er også et eksklusivt sort taktrekk, GTX-logo i setene, røde kontrastsømmer og GTX-logo på rattet.

Det mye GTX-medlemmet er ikke så altfor langt unna.

‒ Salget av bilen starter i løpet av sommeren, og de første bilene vil ankomme andre halvår. Vi gleder oss til et nytt ID. Buzz-tilskudd, sier Matheson. 

Når det gjelder 4Motion vil også dette komme til varebilen ID. Buzz Cargo, og salget av denne starter på samme tid som den nye ID. Buzz GTX.

‒ Vi har levert ut over 4.500 ID. Buzz Cargo til norske kunder, og vi ser fram til å kunne tilby også denne med 4Motion. Bilen vil også få forvarming av batteriet og økt ladehastighet, noe vi vet at norske kunder vil sette pris på, avslutter Matheson.

I motsetning til Volkswagen personbil som nå kun tar inn elbiler, kjører Volkswagen Nyttekjøretøy her i Norge også på med tradisjonelle biler. 

I tillegg til Buzzen tilbyr de også Caddy Cargo, Crafter og pickupen Amarok, og det er også på vei en ny Transporter med både dieselmotor og elektrisk drivlinje.

Her er bilder av det sprekeste medlemmet i Buzz-familien, en ID. Buzz GTX:

 

Bildeserie
Debatt