Det lurer en ny G-klasse i horisonten, og denne er bedre enn noen gang. (Fotos: Mercedes)

Mercedes har oppdatert G-klasse

Legenden lever videre. Mercedes viser nå en oppgardert G-klasse, og her er det mer krefter og enda mer terrengfokus. Se bilder.


G-klasse lar seg ikke stoppe av noe, heller ikke alderen. For modellen begynner nå å bli voksen etter å ha blitt introdusert i 1979, men den er fortsatt like gjenkjennelig.

For Mercedes tuller selvsagt ikke med det ikonisk designet på terrengkongen, som fortsatt rager litt firkantet og høyt over bakkenivået.

‒ Den helt nye G-klassen hever standarden for ekte eventyr på og utenfor veien igjen, sier Markus Schäfer, Chief Technology Officer hos Mercedes.

‒ Med en elektrifisert kjøreportefølje, vårt banebrytende MBUX infotainmentsystem og ekstra komfort og terrengfunksjoner, er den klar til å fortsette sin suksesshistorie som «The Geländewagen». Den helt nye G-klassen kombinerer en enestående kjøreopplevelse med en toppmoderne digital opplevelse.

Offroad-ikonet viderefører selvsagt de tingene som har gjort bilen til det den er, slik som en stigerammekonstruksjon, differensialsperrer, stiv bakaksel og uavhengig fjæring foran.

Men det er også mye nytt for 2025-utgaven.

Tyskerne har nemlig designet den enheten som kontrollerer terrengdelen, det er en ny «offroad cockpit» som viser viktig info og noe så imponerende som et «gjennomsiktig» panser. Så ja, den bør håndtere terrenget bedre enn noensinne.

Dette er tallene:

  • Opptil 100 prosent graderbarhet på egnede overflater
  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 241 mm
  • Maksimal foringsdybde på 70 cm for vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 garder
  • Inn- og utstigningsvinkler på 31 garder foran og 30 grader bak (uten tilhengerfeste)
Når det gjelder kraft, noe som jo er ganske viktige for G-klasse, har Mercedes flere utgaver.

En dieseldrevet 450 d med 367 hk samt en integrert startgenerator (ISG) som byr på 20 hk, og et imponerende dreiemoment på 750 Nm pluss eventuelt 200 Nm fra ISG-løsningen.

Som vanlig kommer det også en med bensin, G 500, som er utstyrt med en 3-liters motor som yter 449 hk og 560 Nm. Maks effekt er dermed 469 hk og 760 Nm gjennom mildhybrid-systemet.

De som ikke er helt fornøyd med dette kan gå for den nye Mercedes-AMG G 63, for det kommer en slik også.

Denne er utstyrt med en 4-liters turbomotor med 585 hk og 850 Nm, og denne doningen fyker opp til 100 km/t på kun 4,4 sekunder. Og ja, har en toppfart på 220 km/t.

‒ G-Klasse er et bilikon og Mercedes-AMG G 63 har vært den mest populære modellen i mange år. Dette er både en forpliktelse og et insentiv for oss, sier Michael Schiebe, styreleder i Mercedes-AMG.

‒ Vårt mål var derfor å gjøre den forbedrede ytelsen enda mer håndgripelig – både på og terreng. En av måtene vi har oppnådd dette på er gjennom forbedringer av V8-motoren og vår nye AMG-fjæring, som kombinerer smidighet, kjøredynamikk og komfort. Dermed imøtekommer vi våre kunders ønsker enda mer. Den nye G 63 er mer AMG enn noen gang før.

G-klassen er også mer Mercedes enn noen gang.

2025-modellen kommer med et MBUX (Mercedes-Benz User Experience) som inkluderer en 12,3-tommers berøringsskjerm, og den nye G-klasse er selvsagt mer tilkoblet enn noen gang i tråd med andre nye biler fra stjernemerket.

Som disse har også G-klasse en rekke førerassistenter og andre funksjoner som gjør kjøringen enklere, tryggere og bedre, og for de som vil skille 2025-utgavene fra årets kan enkelt titte foran og telle lameller for de vanlige utgavene.

Den nye har nemlig en radiatorgrill med fire i stedet tre horisontale lameller, og har også redesignede støtfangere både foran og bak. AMG-utgaven har som vanlig en annerledes grill, noe du også kan se i bildeserien du snart kommer til 

Det er også en ny A-stolpe kledning, spoilerleppe på takkanten og nye isolasjonsmaterialer som alle skal bidra til enda mer aerodynamikk og økt akustisk komfort.

Terrengkongen med 45 år på baken blir altså stadig bedre, og her har du bilder av den aller ferskeste av utgavene ‒ 2025-modellen:

Bildeserie
Debatt