Vi har testet det som er hodetelefonens svar på en superbil. (Fotos: McLaren)

Test: Hodetelefonenes svar på en superbil

«The Race» har aldri kommet tettere enn i hodetelefonene som bærer McLaren-navnet.


Mye har endret seg med inntoget av elbiler, og det gjelder absolutt også lyden. For den er viktigere enn noensinne ‒ både mangelen av den og kvaliteten på det som dunker ut av høyttaleren.

Jeg husker godt den første gangen jeg kjørte en hybrid, en Toyota Prius. Jeg satte meg bak rattet, trykket på start ‒ og ingenting skjedde. Hmmm. Vel, noe skjedde faktisk, men i stillhet. Så det var rett og slett bare å trykke på gasspedalen så beveget bilen seg lydløst ‒ en merkelig opplevelse den gang.

Vi mennesker tilvenner oss raskt, så ingen som kjører elbil i dag tenker over stillheten i den. Men for bilprodusentene er dette et viktig felt, for uten et drivverk som overdøver andre lyder kan selv den minste ulyden irritere og skape misnøye. Det vil de selvsagt ikke ha noe av.

Så løsningen er å stenge ute lyden enda mer effektivt, men når kupeen blir som en lydisolert konsertsal dukker det opp en ny utfordring ‒ for da må tonene fra lydanlegget seile krystallklart rundt. Resultatet er at elbilene stadig blir utstyrt lydanlegg som leverer enda mer tilnærmet studiolyd.

Det finnes en rekke såkalte «high-end» lydanlegg, og en elbil som Lucid Air er for eksempel utstyrt med et Dolby Atmos som byr på 21 høyttalere. Ja, det er slike lydanlegg som mange moderne kinosaler bruker for den absolutte lydopplevelsen.

Andre imponerende løsninger inkluder merker som Bang & Olufsen, Bose, Mark Levinson, Burmester Audio og Harman Kardon, og så har vi britiske Bowers & Wilkins som brøyter seg vei i stadig nye biler.

Slike lydanlegg, kun B&W for kjennere, er på plass i flere av de mer eksklusive bilene, og merker som BMW, Maserati, McLaren, Polestar og Volvo kan lokke med Bowers & Wilkins-anlegg på utvalgte modeller. Og for å ikke glemme den nye superbilen til James Bond, selveste Aston Martin DB12.

Bowers & Wilkins har nemlig blitt offisiell lydpartner til Aston Martin, og det feires med et svært så luksuriøst anlegg i kommende DB12 som byr på 1.170 watt og 15 høyttalere. Det bør til og med være i stand til å overdøve lyden av 680 hestekrefter fra V8-motoren ‒ om man er dum nok til å ville det.

En annen imponerende superbil som kan by på B&W er McLaren Artura, en bil som like godt introduserer et nytt segment kalt HPH ‒ High-Performance Hybrid.

Men det britiske merket kan by på mer. De har nemlig en ny modell som også får et B&W-anlegg, nemlig den nye McLaren 750S ‒ den letteste og sterkeste masseproduserte bilen fra merket. Og grunnen er faktisk ikke at bilen skal få et imponerende lydanlegg. Vel, det er i iallfall bare en del av grunnen.

De to high-end-merkene har på bilsiden samarbeidet siden 2018, og i fjor, sju år etter samarbeidet, ble hodetelefonen B&W Px7 erstattet av Px8. Og nå, åtte år etter partnerskapet tok form, dukker det opp noen hodetelefoner som heter Px8 McLaren. God timing der altså, og dette skal også anlegget i 750S markere.

McLaren har altså fått sin egen versjon av det som hodetelefoner fra øverste hylle. Med andre ord har B&W gjort en hodetelefon som allerede er ansett av lydekspertene som noe av det beste som er å oppdrive, enda et hakk bedre. Eller iallfall et hakk mer tøffere.

Nå er i utgangspunktet McLaren-utgaven det samme som originalen når det kommer til lydkvalitet, de vinklede karbonmembranene, de trykkstøpte aluminiumsarmer, diamantslepne metalldetaljene og Nappa-lærkledning. Og ja, det er selvsagt ting som aktiv støydemping, trådløs tilkobling, en app hvor både bass og diskant kan justeres, og intet mindre enn seks mikrofoner. Jepp ‒ hva i all verden?

Forklaringen er at to mikrofoner måler lyden som kommer ut av høyttalerdrivere, to reagerer på støy fra omgivelsene og de to siste skal sikre stemmeklarhet gjennom forbedret støykansellering. Vinklingen på hver mikrofon har også blitt justert for å forbedre stemmeopptak og redusere følsomheten for vindstøy, forklarer Bowers & Wilkins selv.

Px8 byr også på kontinuerlig musikk i 30 timer, og når klokken går tom for strøm holder et kvarter med lading til nye sju timer med lytting.

Forskjellen mellom de originale og McLaren-utgavene er altså den ytre finishen, som selvsagt har fått kjennetegnet til McLaren ‒ den oransje fargen.

Nå vil det være i overkant mye å lakke hele hodestykket i denne skrikende fargen, så B&W og McLaren har gjort dette litt mer subtilt og elegant. Her er det en kombinasjon av en galvanisk grå finish og Papaya-oransje, akkurat som på Bruce McLarens første racerbiler.

Det er også en grå McLaren-logo på utsiden av hodebøylen, samt at innsiden av de to klokkene er i oransje med en L og R som forteller hva som er venstre og høyre.

Ikke at det er mulig å rote så mye med akkurat det, for klokkene er faktisk tiltet litt for å passe perfekt over ørene. Og det gjør de, for vi har nemlig testet McLaren-utgaven.

Og det er bare å slå fast med en gang ‒ dette er det beste vi noensinne har hatt rundt ørene. Ok, vi sier det før du ‒ mellom ørene har vi som kjent lite.

Men rundt har vi altså hatt på oss Bowers & Wilkins Px8 McLaren, og det over en lenger periode enn planlagt om gangen ‒ for disse er så komfortable at du nesten ikke legger merke til de.

Som en bilentusiast var det første som ble satt på selvsagt den berømte «The Race»-hiten som Yellow kom med allerede tilbake i 1988. For ja, det er denne som må først på når man tester hodetelefoner signert McLaren ‒ merket som er i både Formel 1, IndyCar, Formel E og til og med den elektriske rallyserien Extreme E.

«Løpet» har aldri kommet nærmere enn gjennom disse, og selv da vi dundret gasspedalen helt i bånn og satte lydnivået på 10 var det absolutt ingen antydninger til at Px8 McLaren skulle bukke under. Den leverte glassklar lyd uansett.

En annen gammel favoritt for å teste bilens lydsystem er Laura Branigans gamle megahit «Self Control». Denne har både en dyp og skarp bass som har ristet tusenvis av biler opp gjennom årene, og nå rystet den oss. Nå skal vi ikke påstå at dette var det samme som å merke at subwooferen banker løs på ryggen som i en bil, for det er ikke mulig gjennom noen hodetelefoner.

Men en klarere selvkontroll har vi vel neppe hørt, og her dukket også alle lydene som datidens synthesizere lagde opp og som subben i biler stort sett overdøver. Vi tror selv Branigan hadde vært fornøyd med resultatet.

Om du skal teste lyden på dine øretelefoner til det ytterste er det en låt som raskt peker seg ut, og det er supergruppes Queens «Another One Bites The Dust». Så den måtte selvsagt på.

Og her var lyden rett og slett for høy for våre ører, og vi klarte kun noen sekunder på full styrke. Men heller ikke her druknet tonene, og Px8 leverte som en ekte McLaren helt uten hikke ‒ og nåde.

Dagens hodetelefon-generasjon hører minst like mye på podkaster som på musikk, og her leverer også Px8 McLaren på overlegent vis. Selv på lavt volum filtrerer Px8 bort den utvendige støyen, og det er mulig å følge med hva som blir sagt uten problemer selv ute på gaten. Faktisk er disse nesten litt for effektive, og det er nesten litt skummelt å gå rundt uten å høre noe annet enn det som sies i øreklokkene.

Dagens trådløse øretelefoner åpner også for telefonsamtaler, og med seks mikrofoner bør en Px8 McLaren levere greit, eller?

Jo, faktisk mer enn det. Volumet må faktisk ned på en av de laveste nivåene for at den du prater meg ikke skal komme altfor langt inn i øregangen, og stemmene på den andre enden er like klar som når Freddie Mercury vrir ut sine operalignende toner.

En annen viktig faktor her er hvordan de takler samtaler utendørs og med vind rett mot deg, og det har vi også testet. Vi ringte for sikkerhetsskyld en bilselger som ikke gjør noe annet enn å snakke i telefonen hele dagen.

«Dette var glassklart. Absolutt ikke noe støy», meldte selgeren.

Rett mot vinden hørte han riktignok litt støy, men langt fra nok til å overdøve snakkingen eller at det var til sjenanse. Faktisk var lyden så godt at selv om jeg nærmest visket der jeg gikk blant folk, måtte han skru ned volumet. Stemmen min ble for høy.

Dette ble gjort da gradestokken var godt over 20 grader og sola stekte fra blå himmel, og da jeg kom inn og tok av meg hodetelefonen merket jeg fuktigheten der hodetelefonen hadde sittet. Men det rare var et jeg ikke merket dette da de var på. Men det kan altså bli litt varmt rundt ørene når sola steiker, noe som jo ikke skjer om man bruker ørepropper.

Ok. Det siste man må prøve når det kommer til hodetelefoner er enheter, og hvor enkelt det er å knytte disse til hodetelefonen. Vel, ikke overraskende var det ingen problemer her eller. Px8 skifter enkelt mellom enhetene, og gir deg også beskjed når det kontakter flere enheter på en gang. Det er heller ikke noe knot å koble disse til for eksempel en mobil.

Det negative er prisen, for når man putter et McLaren-navn på det som i utgangspunktet er et high-end-produkt så koster moroa. Mer eksakt ligger Bowers & Wilkins Px8 McLaren på over 8.000 kroner, og da vi sjekket prisen på Google kunne vi også se at hodetelefonen har fått scoren 4,8 av 5 mulig gjennom 315 anmeldelser. Det er nær perfekt.

Og slik bør det vel også være for hodetelefonenes superbil. Dette er det nærmest de fleste kommer en ekte McLaren, så mulig prisen ikke så hakkenende gæli likevel. Og vi er iallfall ganske sikre på at Yellow håper flest mulig kjøper disse, for med Bowers & Wilkins Px8 McLaren får «The Race» et nytt liv ‒ 35 år etter at den først dundret ut av bilhøyttalerne.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Forbruker Featured