Vi har sjekket ut Smart #3, kanskje en litt mer elegant bil enn Smart #1. (Fotos: Nybiltester)

Smart #3 Barbus –⁠ Coupé SUV

Vi har tatt en liten titt på den nye Smart #3 – lenger og lavere enn Smart #1 – her finner du litt bilder og et videoklipp av den nye elbilen fra Smart.


Det er ikke store forskjeller på Smart #3 og Smart #1, men før vi tar forskjellene så tar vi med et bilde av Smart #1 nedenfor her, så du visuelt kan se forskjellene mellom dem.

Smart #3 er med sin lengde på 4,40 meter, 13 centimeter lenger enn Smart #1. Den er med sin bredde på 1,84 meter, 2,2 centimeter bredere enn lillebror. Akselavstanden på 2,79 meter er 3,5 centimeter lenger.

Til tross for at Smart #3 er større, så veier den bare 10 kilo mer enn Smart #1.

Smart #3 har også 10 kilo mindre maksimal vekt enn Smart #1, og har derfor med 375 kilo nyttelast, 20 kilo mindre nyttelast enn Smart #1.

Noe som betyr at Smart #3 har 450 kilo tilgjengelig til folk og bagasje.

Bagasjerommet i Smart #3 er på 370 liter, noe som er 57 liter mer enn du finner hos Smart #1.

Begge kan trekke inntil 1.600 kilo henger dersom du bestiller bilen med hengerfeste. Bilene fra Smart deler det 40/60-delte baksetet med gjennomlastingsluke.

Selv om Smart #3 har en frunk, som vises i bildet nedenfor, så er det godt med plass under gulvet i bagasjerommet.

Frunken er ikke så diger, men man kan få plass til ladekablene her.

Dette er Brabus utstyrsnivå, noe som kan bety en del for utseendet på bil, spoilere, Brabus-dekor og felger.

Denne koster fra 539.900 kroner, og har firehjulstrekk, 428 hk, 543 Nm, 0-100 på 3,7 sekunder, 62 kWh netto batteri, lader på under 30 minutter fra 10-80 prosent og har en WLTP-rekkevidde på 415 kilometer.

Du kan også velge Smart #3 i utstyrsnivå Pro+, da har du bakhjulstrekk, 272 hk, 343 Nm, 0-100 på 5,8 sekunder, 62 kWh netto batteri, lader på under 30 minutter fra 10-80 prosent og har en WLTP-rekkevidde på 435 kilometer.

Prisen for en Smart #3 Pro+ starter på 439.900 kroner.

En kjapp kikk på Smart #3 i Lørenskog i videoklippet over her, kom rett fra en uke med Smart #1, test av den dukker opp litt etter hvert.

Høyden på Smart #1 er 1,64 meter og på Smart #3 er den 1,56 meter, dermed blir Smart #3 både lenger og lavere og får dermed et ganske annet uttrykk rent visuelt enn Smart #1.

Smart #3 har kommet i salg, og man forventer at de første kundebilene kan leveres til sommeren.

Du finner ikke en Smart-forhandler på hvert et gatehjørne, men i store byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er de på plass… så får man se hva tiden bringer med eventuelt flere forhandlere.

Hva som er ekte skinn og Alcantara har jeg gitt litt opp å mene noe om, men setene i Smart #3 Brabus er utvilsomt kule. Er du lang er det ikke sikkert du blir så glad i nakkestøtten, som kan grave seg litt ned i skuldrene dine.

I videoklippet kan du få med deg at jeg ikke fant ut om den kunne justeres og eventuelt hvordan man får til det.

Sitteputens lengde kan ikke justeres, så her er det nok lurt å prøvesitte og eventuelt også prøvekjøre en tur før man løper og kjøper. Selv satt jeg meget godt, men det er jo ikke sikkert du gjør det samme.

Legg merke til Alcantara på rattet også.

Tre rom mellom forsetene med lokk over. Øverst finner du ladeplate som i Smart #3 er vannrett. Et par USB-C innganger har du også der.

Neste rom har to koppholdere. Armlene-rommet har kjølemulighet, og er «det dype rommet» mellom forsetene.

Førermiljøet i Smart #3 deler svært mye med Smart #1, og det er ganske deilig i praktisk bruk med skjerm bakom rattet og head-up display.

I Smart #3 sin store infotainmentskjerm bor det en gepard, mens det i Smart #1 bor en rev i skjermen. En slags visualisering av den muntlige hjelperen.

Da jeg så inn til baksetene til Smart #3 så tenkte jeg at plassen her var mye bedre enn i Smart #1, men fant ut at plassen egentlig var svært lik i de to bilene.

Fordi Smart #3 er lavere, så blir det noe spiss knevinkel for lange voksne som sitter bak her.

Nok et baksete som er mest optimal for de som ikke er så lange – selv om du som er 190 centimeter lang får plass.

Smart #3 har samme batteripakke som Smart #1, men på grunn av bedre aerodynamikk så er rekkevidden like god i WLTP-testen.

I praktisk kjøring kan man muligens oppleve at den forbedrete aerodynamikken kan bety noe mer enn det kan se ut som på papiret – kanskje spesielt på motorveikjøring.

Etter min mening er Smart #3 hakket mer elegant enn Smart #1, men smak og behag trenger ikke være likt hos alle.

Gleder meg til å få teste Smart #3 etter hvert når det blir mulig.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Debatt