BMW har klart en bil som sees veldig godt, om du ikke blinker da. (Fotos: BMW)

Ny rå utgave av BMW M4

BMW M knaller til med nok en utgave av 4-serien, og denne lander midt imellom BMW M4 Competition Coupé og unike BMW M4 CSL som det kun skal lages 1.000 eksemplarer av. Se bilder.


Du har kanskje gjettet det, men det altså på gang en ny BMW M4 CS. Ja, en Competition Sport av kjøreglade M4, og det kan neppe bli feil.

Den nye tar dermed opp hansken til BMW M4 CS introdusert i 2017 som kunne flekse med 460 hestekrefter, og ruller i hjulsporene til den nye M3 CS som kom så sent som i fjor.

Den nye plasserer seg dermed mellom den nye BMW M4 Competition Coupé med M xDrive og spesialutgaven BMW M4 CSL, og tar kjøreglede til 4-serien opp noen nivåer.

Som vanlig med CS-utgavene har BMW justert chassis og redusert vekt blant annet gjennom nye karbonkomponenter, begge deler naturligvis viktig når biler skal sluke svinger i heseblesende hastigheter.

For å komme raskest opp i disse jobber en 6-sylindret rekkemotor med 550 hk sammen med en 8-trinns M Steptronic-girkasse, M xDrive intelligent firehjulsdrift og en Active M Differential på bakakselen, og BMW sier at den nye spesialutgaven har en dynamisk balanse du kan stole på i enhver situasjon.

Maks dreiemoment, 650 Nm, leveres fra lave 2.750 omdreininger og helt til 5.950 r/min, mens drivverket byr på maks ytelse ved 6.250 r/min og treffer rødlinja ved 7.200 r/min.

Alt dette vises i 0-100 km/t, som går unna på 3,4 sekunder, mens 0-200 km/t tar 11,1 sekunder.

Videre klarer BMW M4 CS mellomsprinten fra 80 til 120 km/t på 2,6 sekunder i 4. gir og på 3,3 sekunder i 5. gir, så her er forbikjøringer en ganske enkel oppgave.

Toppfarten til spesialutgaven – som standard med M Driver’s Package – er elektronisk begrenset til 302 km/t.

Active M Differential skal bidra til den typiske M-følelsen, og det er også mulig å sende enda mer krefter til bakhjulene via M Setup-menyen. Ja, det er også mulig å slå av DSC-systemet (Dynamic Stability Control) som åpner for ren bakhjulsdrift via 2WD-modus.

Så ja, også drifting bør være en lek med M4 CS.

For en slik bil er også responsen når gasspedalen trykkes ned viktig, så BMW har gitt den et nytt motorfeste i tillegg til at selve bilen også er stivet av.

Når det går så unna er også bremser viktig, og M4 CS har M Compound-bremser med kalipere malt i et valg av rødt eller svart, og det er også mulig å velge M Carbon keramiske bremser.

Også som standard er det smidde M lettlegeringshjul i et eksklusivt V-design som kan fås enten i matt gullbronse eller matt svart. Her er det 19 tommer foran og 20 tommer bak, og bilen er skodd med banedekk ‒ så den er virkelig klar for racerbanen. Det er selvsagt også mulig å få M4 CS med dekk som er bedre egnet til mer hverdagslig kjøring. 

At pakken fungerer viser en test rundt verdens mest krevende racerbane, den fryktede Nordschleife. Her brukte M4 CS 7,22 minutter rundt den knapt 22 kilometer lange banen, nærmere 7 sekunder raskere enn det M3 CS klarte i fjor.

Bilen må selvsagt også skille seg litt ut når det kommer til utseende, og BMW Individual har klar spesiallakkene Riviera Blue og Frozen Isle of Man Green Metallic kun for nye M4 CS. Det er også mulig å få bilen i M Brooklyn Grey metallic og Sapphire Black metallic.

Det er også karboneksponerte overflater både for taket og de to innrykkene meislet inn i panseret, mens frontlyktene lyser gult i stedet for hvitt som ekte racerbiler ‒ både når den hilser føreren velkommen og under vanlig bruk.

På innsiden er det selvsagt bøtteseter som standard, og ingen fare, det er varme i disse. For en BMW skal mikse både komfort og kjøreglede, og det gjelder selvsagt også en litt mer rendyrket utgave som BMW M4 CS.

BMW Norge sier at de åpner for bestilling mot slutten av mai, og har satt en startpris på 2.343.000 kroner for den helt nye BMW M4 CS.

Mer eksakt denne:

Les også:

Debatt

Les mer om:

BMW BMW M4