MG Cyberster nærmer seg endelig, og dette er en toppløs kruttønne av en elbil. (Fotos: MG)

MG avslører data rundt Cyberster, og viser flere nyheter

Den elektriske kabrioleten MG Cyberster er en lynrask en, og blir tilgjengelig både med firehjulsdrift og bakhjulsdrift.


Genève Motor Show anno 2024 var ikke like viktig som noen av de tidligere årene, men noen merker kunne også by på store nyheter. Slik som britiske MG, som har fått et nytt liv med inntoget av elbilene.

En elbil mange har ventet lenge på er MG Cyberster, en linjelekker toppløs helelektrisk 2-seter som ble vist fram allerede i 2021. Nå nærmer den seg endelig, og det løftes litt på sløret hva vi kan forvente oss.

Den nye elektriske roadsteren kan by på doble elektriske motorer og firehjulsdrift, noe som også gjør den til den raskest akselererende og sterkeste produksjonsbilen til MG, så her får du virkelig luftet hodet.

0-100 km/t fyker unna på raske 3,2 sekunder, og drivverket leverer 400 kW/544 hk og dreiemoment på 725 Nm. Og elektriske drivverk har som kjent fordelen av at alle kraften er tilgjengelig med en gang, så her er det bare å holde seg godt fast i rattet.

En MG skal også være kjøreglad, og da er kombinasjonen bakhjulsdrift og toppløs en uslåelig kombinasjon. Det vil også MG Cyberster by på, og her har elmotoren 250 kW/340 hk og 475 Nm. Dette åpner for 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Videre kan MG melde at Cyberster blir tilgjengelig i flere lakkfarger, den dynamiske røde lanseringsfargen samt «New English White» og to metalliske lakkvalg kalt «Camden Grey» og «Cosmic Silver». Det er også en som heter «Inca Yellow», en iøynefallende gul farge, samt at det er mulig å tilpasse takfargene.

Og ikke bli overrasket om du ser Martin Ødegaard i en slik neste sesong, for MG inngikk nylig et partnerskap med høytflyvende Arsenal ‒ og både den røde hjemmedrakten og gule bortedrakten er altså med i fargeutvalget til den kompakte kabrioleten.

Så da vet vi hva den norske Arsenal-kapteinen kan bruke til hjemme- og bortekampene. For ja, han har nok råd til to slike.   

Men det var ikke bare Cyberster som ble utstilt i Genève.

MG hadde også med MG 4 Electric XPower og den nye helelektriske MG 9 til Sveits. Førstnevnte har 435 hk og 600 Nm og klarer sprinten på 3,8 sekunder, mens sistnevnte er en 5 meter lang sedan i premiumsegmentet.

Britene kunne også by på et helt nytt merke, nemlig IM. Mer eksakt IM LS6 (SUV) og IM L6 (sedan), og sedanen fikk sin globale debut på utstillingen.

IM står for Intelligent Mobility og skal dermed være et intelligent elbilmerke fra MG, og skal ifølge modermerket utforske nye teknologier for å levere en spennende kjøreopplevelse.

Planen er at IM skal komme til Europa i løpet av neste år, og her skal ting som fokus på bruk av avanserte teknologier for kjøreassistansesystemer og tilkoblede tjenester samt banebrytende drivlinjer stå i sentrum.

Sedanen IM L6 viser litt av dette, og dette er en lynrask elbil som skal klare 0-100 km/t på mindre enn 3 sekunder, og det i kombinasjon med rekkevidde. De lyder foreløpig på mer på mer enn 600 kilometer via et litium-ionbatteri og 800 kilometer gjennom et faststoffbatteri, så det blir spennende å se hva de faktisk WLTP-tallene blir.

MG har i tillegg vist fram en ny bil i B-segmentet, MG 3, men dette er en hybrid og ikke en ren elbil.

Så det skjer mye over hos MG, som var 12. mest populære nybilmerket her i Norge i 2023 ‒ foran mer etablerte merker som Kia, Peugeot, Opel og Polestar. 

Les også:

Debatt