Piotr Pawlak foran de helelektriske bilene til Lexus. (Fotos: Lexus)

Lexus Norge skal kun selge elbiler ‒ gir bort ladebokser

For noen uker siden kom nyheten om at Lexus kun skal selge nye elbiler her i Norge når vi entrer 2024, og det feires nå må med å gi bort ladebokser til alle som kjøper en ny elbil.


Flere norske importører velger nå å gå helelektrisk, og det inkluderer både Hyundai, Volkswagen og Lexus. Sistnevnte har foreløpig kun to elbiler, den helelektriske utgaven av UX og den nye RZ-modellen. Men det har likevel sett at de aller fleste norske kundene velger en av disse når de skal ha en ny bil.

En utfordring er selvsagt at ikke alle kunder har egen parkering og dermed har ikke disse mulighet til hjemmelading, og en annen er at langt fra alle har en hjemmelader.

I mai sjekket NAF hvor mange som hadde muligheten til å lade hjemme, og i den undersøkelsen kom det fram at 80 prosent av dagens bensin- og dieselbilister har mulighet til å lade der de bor. Videre kunne de melde at hver tredje bilist allerede hadde muligheten til å lade hjemme, mens annenhver diesel - og bensinbilist hadde mulighet til å installere lader på egen parkeringsplass.

Kun 13 prosent av samtlige av de spurte oppga at de ikke hadde mulighet til å lade hjemme, mens 83 prosent svarte at de kunne hjemmelade.

Lexus har bitt seg merke i dette, og kjører nå en kampanje som innebærer en gratis ladeboks til alle privatkunder som kjøper elbil fra Lexus før nyttår.

­– Hjemmelading av elbilen med ladeboks er det beste alternativet for elbileiere, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge som importerer Lexus i Norge.

‒ Dette gjør at du kan lade gjennom natten på en enkel og trygg måte. Det er for mange også den rimeligste ladeformen. Vi ønsker å bidra til å fjerne barrieren som pekes på at diesel- og bensinbileiere som mangler lademulighet hjemme, men har mulighet for å installere dette.

Lexus Norge har heller ikke tenkt å snyte de som allerede har hjemmelader, og i kampanjeperiode vil disse bli kompensert med et Lexus ladekort med 10.000 kroner som kan brukes til hurtiglading.

Dette tilsvarer ifølge Lexus Norge rundt et års forbruk, og gir tilgang til et av de største offentlige ladenettverkene i Europa med over 570.000 ladepunkter. Dette er et ladekort som tappes på ladestasjonen for å starte lading, og dermed trenger man ikke å laste ned en ladeapp.

Lexus Norge sier at tiltakene bidrar til å gjøre opplevelsen av å kjøp og eie en bil enda mer smidig, og dette er en viktig del av Lexus-filosofien kalt omotenashi ‒ det japanske ordet for gjestfrihet. Her handler det om å tilby den ultimate opplevelsen for kunden gjennom en dedikasjon til kunden og produktet. Ifølge importøren.

 

– Vi er utrolig stolte over at vi i 12 år på rad har gått seirende ut av kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex, sier Pawlak.

‒ Også blant elbileiere er vi det bilmerket som gjør det best i den prestisjefylte kåringen. Vår suksessoppskrift heter omotenashi, og vi ser stadig etter hvordan vi kan forbedre kundeopplevelsen ved å kjøpe og eie en Lexus ytterligere.

Lexus har allerede vist fram flere konsepter som skal lede til nye elbiler, inkludert sedanen LF-ZC planlagt til 2026 og LF-ZL som er en flaggskip-SUV.

Slik ser Lexus LF-ZC ut:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil Lexus