Dette blir en svært spektakulær driftingbil. (Fotos: Lanzante)

Bygger en McLaren P1 for drifting

Kun en som heter Mad Mike kan finne på noe slik. For denne karen vil drifte med hyperbilen McLaren P1 GTR.


Du har kanskje ikke hørt om Lanzante, for disse har en litt, vel, spesiell interesse.

De tuner nemlig noe så spesielt som McLaren P1, den hybride superbilen som det britiske merket som også er i Formel 1 viste fram tilbake i 2012. Dette var altså en verdig arvtaker til McLaren F1, det som var verdens raskeste bil som skulle løfte F1 over til vanlige gater.

I 2016 kunne Lanzante vise en megabil kalt P1 LM under den store fartsfesten på Goodwood, og den 1.000 hk sterke hybriden satte naturligvis rekord på bakkeløpet.

Sammen med Kenny Bräck, svensken som ikke er best kjent for seieren under Indy 500 i 1999, men for et vanvittig krasj han overlevde i 2003, videreutviklet Lanzante denne til en gatelovlig XP1LM.

Denne dundret rundt Nordschleife på 6:43,2 minutter under en test i 2017, før den like godt kjørte «hjem» til Storbritannia.

Selv i dag er dette en svært imponerende tid, og den raskeste gatelovlige bilen rundt banen som er endret litt siden 2017 er Mercedes-AMG One som gjorde unna den krevende runden på 6:35,183 minutter høsten 2022.

Lanzante kan altså alt om P1, og det vet også driftstjernen «Mad Mike» Whiddett. Så de to har slått seg sammen til en ganske så sært prosjekt, for målet er å vise fram tildenes mest ellevill driftbil under sommerens  Goodwood Festival of Speed.

Det er passende nok kalt Project MadMac.

De to ekspertene på hvert sitt felt skal altså vise hva som er mulig når de fusjonerer, og første trinn i utviklingen var å sette opp en bil hjemme i Storbritannia.

Det er nå gjort, så bilen har tatt den lange turen til Mikes’ «Mad Lab» i New Zealand. Der skal den få en drift-spec-behandling.

Red Bull-sponsede Mad Mike er kjent som en av verdens beste driftere, og har satt sammen en rekke ville drift-maskiner som presser grensene for sporten som Norge faktisk er blant de dominerende i.

Både Simen Olsen og Fredric Aasbø kjempet om den amerikanske FD Pro-tittelen i fjor, men lyktes dessverre ikke under den siste og avgjørende runden og endte på henholdsvis 4. og 6. plass.

Nå depper iallfall ikke Aasbø så veldig mye, for han har nemlig vunnet denne serien hele tre ganger tidligere.

«Mad Mike» har for lengst pensjonert seg fra drifting-konkurranser, og lever nå av show og moro. Som å sladde opp alle de 156 svingene i verdens mest berømte bakkeløp, Pikes Peak. Det gjorde han med en 1.400 hk sterk Mazda 3. Jepp, 1.400 hestekrefter.

Og ja, han har også lært Max Verstappen å drifte. Den har ikke mange på CV’en.

Nå skal gale Mike altså sladde rundt i en av historiens mest vanvittige superbiler.

‒ Ideen til prosjektet kom etter møtet med Mike på Goodwood i fjor. Han besøkte standen vår, så hva vi hadde utstilt, og vi begynte å utforske hva som var mulig, sier Dean Lanzante.

‒ Vi liker å tro at vi bygger noen av de mest ekstreme bilene, men Mike så på dette som en utfordring for å ta ting opp et nivå eller to.

Hovedpersonen selv har stor tro på prosjektet.

‒ Lanzante har et rykte for å lage noen utrolige biler. Som en stolt kiwi er jeg inspirert til å presse dette McLaren-prosjektet til den absolutte grensen, og deretter ta det rundt i verden... sideveis, slår Mad Mike fast.

Som også har laget en Lamborghini Huracán som kan drifte, og ikke minst avduket verdens første 5-rotor drift-maskin inspirert av den berømte 1991 Le Mans-vinnende Mazda 787B kalt «Mad Mike 787D».

Vi skal selvsagt følge med, og kommer det noen oppdateringer rundt dette spinnville prosjektet kommer vi selvsagt sladdende med disse.

Les også:

Debatt

Les mer om:

McLaren P1 Lanzante