Volvo har satt ny månedsrekord når det kommer til salg av biler. Her Volvo EC40. (Fotos: Volvo)

Volvo satte ny salgsrekord

Volvo ruller som aldri før, og i mars satte de ny månedsrekord for antall solgte biler.


Noen mener at de merkene som satser på elbiler går en mørk framtid i møte, og dermed bør Volvo være bekymret. Det svenske merket har nylig produsert den aller siste dieselmotoren, og skal bli et helelektrisk merke innen 2030.

De er neppe bekymret, for med introduksjonen av den kompakte elbilen EX30 har salget skutt til nye høyder.

Volvo melder nå at de solgte 78.970 biler i mars, noe som er en økning på 25 prosent sammenlignet med mars 2023. Og det er altså en ny rekord i løpet av en måned, og dette er altså et merke som i 2027 runder 100 år.

Svenskene sier at de elektrifiserte modellene (elbiler og ladehybrider) vokste med 24 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og disse sto for 33.558 av bilene i mars og utgjorde 42 prosent av salget. 

De rene elbilene sto for 23 prosent av bilene de solgte i forrige måned. 

Totalt har Volvo sendt ut 182.687 biler i løpet av årets tre første måneder, noe som er en oppgang på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

‒ Disse tallene gjenspeiler styrken til vår strategi og produktmangfold ‒ å tilby helelektriske biler sammen med plug-in hybrider og mildhybrider i en riktig miks, sier Björn Annwall, Volvos kommersielle direktør og viseadministrerende direktør.

‒ Våre gode resultater er en framgang mot vårt årlige salgsmål på minst 15 prosent vekst, og i månedene fremover vil vi fokusere på å øke salget av EX30.

Volvo melder at det europeiske salget i mars økte med 33 prosent, og endte på 39.756 biler. Her vokste andelen elektrifiserte biler med 34 prosent, og disse sto for 24.856 av bilene og for 63 prosent av det totale europeiske salget. 

Over dammen opplevde Volvo en stor øking på 50 prosent, og endte måneden med 15.315 biler. De elektrifiserte biler vokste med 25 prosent sammenlignet med mars 2023, og utgjorde 24 prosent av alle solgte biler i USA.

Kina var 3. størst i mars med 14.005 biler, og dette er en økning på 21 prosent. Men her fikk de elektrifiserte bilene seg en nedtur, og med 1.039 slike gikk de ned 28 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Så hva er den mest populære modellen?

Jo, nok en gang er lokomotivet XC60 som sto for 22.402 biler (18.090 i mars 2023), etterfulgt av XC40 med 20.557 biler (20.556) og XC90 med 10.826 (9.828).

En annen fersk salgssuksess finner vi over i USA. Der har nemlig Ford senket prisen på Mustang Mach-E, og resultatet er at salget har skutt skikkelig fart. 

Ford rapporterer at de solgte 9.589 slike elbiler i løpet av årets tre første måneder, en økning på 77 prosent. Men det er dog etter et stort priskutt i februar at etterspørselen virkelig har tatt av, noe som viser at prisen er svært viktig når det kommer til elbiler. 

For Volvo bør det være gode nyheter, for nye EX30 har nå presset startprisen for en ny Volvo ned til 329.900 kroner. Det er 170.000 kroner under det som var den rimeligste, EX40. 

Her hjemme var Volvo det 4. mestselgende merket i mars med 608 biler, og Volvo EX30 var også den 4. mest populære nybilen med 384 registreringer i forrige måned. 

På hjemmebane i Sverige måtte Volvo se seg slått av Tesla, for Model Y ble mars’ mest registrerte med 2.011 biler. Volvo kan dog trøste seg med at de fortsatt er det klart mest populære merke med 3.985 nye biler i mars. 

De tre neste på listen bak den klare eneren var nemlig XC60 (1.079 registreringer), S/V60 (888) og XC40 (748). 

EX30? Jo, den fulgte like etter med 652 registreringer. Så ja, bak Tesla Model Y fulgte fire Volvo-modeller.

Les også: 

Debatt

Les mer om:

Volvo Volvo EX30