Nio gjør nå Nomi som du kan se i midten øverst på dashbordet smartere. Bildet er innsiden til den nye ET5 Touring. (Fotos: Nio)

Nå blir Nios hjelper Nomi kunstig intelligent

Stadig flere bilmerker integrerer GTP i bilene, og Nio følger også denne trenden med en ny oppdatering som er på vei.


Før november 2022 hadde de færreste hørt om ChatGPT, men så rullet Open AI ut sin løsning. I løpet av dager visste omtrent alle hva dette var for noe, nemlig et langt steg mot bruk av kunstig intelligens i hverdagen.

Bilmerkene var raskt på AI-ballen, og da en av de største i januar  kunngjorde at ChatGPT skulle integreres i deres biler var det ingen vei tilbake.

Om vi holder supermerkene Audi, Porsche, Bentley og Lamborghini utenfor, så består Volkswagen-gruppen av Volkswagen inkludert nyttekjøretøy-bilene, Skoda, Seat og Cupra, og totalt solgte disse nærmere 5 millioner biler i 2023. Til sammenligning har Tesla totalt solgt 6 millioner biler i løpet av 15 år.

Så ja, med inntoget i Volkswagens biler er ChatGPT i ferd med å bli allemannseie.

Nio har ikke tenkt å la AI-revolusjonen seile sin egen sjø, og kaster seg nå på bølgen.   

Merket har som mange vet en personlig assistent kalt Nomi, og denne skal nå bli kunstig smart. Løsningen skal nemlig integreres med GPT-teknologi via Microsofts Azure OpenAI Service, og dermed åpnes slusene for et helt nytt nivå på hjelperen.

For Nomi kan dermed håndtere langt mer komplekse spørsmål, og vil ifølge Nio «engasjere seg på et intuitivt språk, samtidig som den leverer kjøretøyspesifikk informasjon». Og siden Norge er en sann Nio-venn blir norsk ett av tre språk som er planlagt i første utrulling.

Dette skal gi både en mer intuitiv brukeropplevelse med mer nøyaktige og relevante svar, og åpne for en mer trafikksikker kjøring hvor føreren kan ha øynene på veien og hendene på rattet.

I tillegg til dagligdagse ting som for eksempel en værmelding og lese opp nyheter skal Nomi GPT kunne forklare hvordan man bruker funksjoner i bilen, noe som ikke alltid er like enkelt å få oversikten over i moderne biler.

Gjennom noe kalt Retrieval-Augmented Generation (RAG) -teknologi kan man dermed stille for eksempel spørsmålene: «Hvordan justerer jeg sidespeilene?» eller «hvordan sjekker jeg dekktrykket?», og instruksjonene blir deretter presentert på den sentralt plasserte skjermen.

Det åpnes også for en FAQ-funksjon hvor man kan bli kjent med Nomi, inkludert hennes evner og preferanser, ytterligere tilpasning av brukeropplevelsen og forbedring av interaksjonen med AI-assistenten, forklarer Nio.

Her er det mulig å spørre om hennes favorittmusikk og spill, eller rett og slett hva hun syns om de andre AI-systemene. Så ja, spør henne gjerne om ChatGPT i Volkswagens biler.

Nio sier at de skal rulle ut GPT-oppdatering på alle biler som er basert på den teknologiske NT2-plattformen, og dette skal skje i ulike faser fra starten av april. Funksjonen blir først tilgjengelig på engelsk, tysk og norsk.

‒ Nomi etablerte seg som en intuitiv og morsom måte å samhandle med våre smarte elbiler på allerede fra lansering, sier Benjamin Steinmetz, produktopplevelsesdirektør for Europa.

‒ Forsterket med GPT-funksjonalitet, via Microsoft Azure OpenAI Service, er Nomi nå i stand til å generere mer relevante svar og håndtere mer komplekse spørsmål ‒ noe som gir bilturen mer verdi og glede for brukere. Denne integrasjonen er bare begynnelsen, noe som vil hjelpe Nomi å skalere raskere og tilby nye spennende funksjoner med hver utgivelse.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Nio