Ford skal tilby lynraske ladere på utvalgte forhandlere i Norge. (Fotos: Ford)

Lynrask lading hos Ford-forhandlere

Et samarbeid med Allego gir noe så spesielt som lynraske ladere hos Ford-forhandlere rundt om i Europa.


Nederlandske Allegp er på plass i 16 land og kan i dag tilby 35.000 ladepunkter, og blir nå partner med elbilsatsende Ford. Det amerikanske merket har nylig kommet med en helelektrisk Explorer, og har som mål å kunne selge elbiler her i Europa innen 2035.

Samarbeidet mellom Ford og Allego skal føre til en rekke lynladere hos utvalgte Ford-forhandlere i Europa, selvsagt inkludert norske.  

Her er det snakk om ladere som tilbyr hele 400 kW, over dobbelt så mye som nye Explorer kan motta. Den har en maks ladeeffekt på 180 kW, noe som er på linje med mange andre helt nye elbiler.

– Ladeinfrastruktur er en av nøklene for å gi enda flere nordmenn lyst til å gå over til elbil, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Vårt nye partnerskap med Allego vil gjøre ladingen enda raskere og mer praktisk for flere av kundene våre, og oppmuntre flere sjåfører til å velge elbiler som vår nye helelektriske Explorer.

Dette er en vinn-vinn for alle. Ford kan tilby rask lading til kundene og tiltrekke seg nye kunder, det kommer generelt enda flere hurtigladere på plass og Allego får en enda sterkere posisjon i markedet.

– I takt med at det blir flere elbiler på veiene og bilprodusenter som Ford produserer et større utvalg av elbiler, utvider Allego ladenettverket sitt for å møte den økte etterspørselen etter lading, sier Mathieu Bonnet, Chief Executive Officer hos Allego.

Ford forklarer at de kommende laderne blir tilgjengelig for alle elbilene uansett merke, men at de som FodPass eller Plug & Charge vil få fordelaktige priser.

– De nye høyeffektladestasjonene vil inngå i Fords Blue Oval Ladenettverk som gjør det mulig for sjåfører å få tilgang til og betale for lading på mer enn 600.000 ladepunkter i Europa, sier Oliver Adrian i Ford Europa.

‒ En viktig fordel for Fords kunder er Plug & Charge-teknologien på Allego-ladestasjonene.

I dag er det mulig å få elbiler som byr på opp mot 300 kW ladefart, og da NAF nylig gjennomførte vinterutgaven av elbiltesten El Prix makset Lotus Eletre på hele 317 kW.

Så ja, det skjer ting også på ladefronten slik det gjør på rekkeviddefronten.

Den farten har ikke nye Ford Explorer noen muligheter til å matche, men elbilen som er satt sammen på den nå kjente MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen kan by på 185 kW maks ladefart ‒ og ikke minst firehjulsdrift og over 600 kilometer rekkevidde for den med bakhjulsdrift og den største batteripakken.

Ford er også på plass med elbilen Mustang Mach-E som byr på 150 kW, og det kommer også et begrenset antall eksemplarer av pickupen F-150 Lightning til Norge som også byr på 150 kW ladefart.

Les også:

Debatt