Annonse
Hjem Nyheter WLTP-trøbbel for Audi

WLTP-trøbbel for Audi

Ny teststandard for å måle forbruk og utslipp mer enn halverte Audis september-salg i Europa.

Bilprodusentene har taklet overgangen fra NEDC til WLTP 1. september på forskjellige måter. Mens enkelte merker har hatt en relativt sømløs overgang, har andre hatt en langt mer smertefull en.

Historisk sett skulle vi tro at tyskerne hadde full kontroll, mens det var mer armer og bein og armer hos franskmennene. Men denne gangen er det faktisk motsatt.

For mens PSA har forberedt seg godt, har de tyske merkene slitt langt mer. Og hos Audi har det virkelig vært mye armer og bein.

Strategien til Audi har vært å fokusere på de gamle NEDC-bilene, og få solgt disse ut innen 1. september. Problemet med denne planen er at de potensielt kommer opp i trøbbel 1. september, noe de også gjorde.

Saken fortsetter under Annonsen

For det store problemet for Audi har vært at de rett og slett ikke har nok biler ute hos forhandlerne, og det har gått hardt utover de europeiske salgstallene.

Totalt i Europa stupte salget med formidable 55,5 prosent i september, fra 83.706 biler i september 2017 til kun 37.200 i forrige måned. Hjemme i Tyskland, Audis største marked i Europa, har de kun lov å selge 10 prosent av NEDC-testede biler. Salget falt da også med utrolige 69,4 prosent, med et totalt salg på stusselige 6.866 biler.

Også i alle de andre store europeiske markedene opplevde de mer enn en halvering, men takket være Kina er det ikke helt krise.

Der borte gikk salget nemlig opp 12,5 prosent, og med 65.767 biler var det den desidert største salgsregionen for Audi i september. I USA gikk salget opp 0,2 prosent, og stoppet på 19.350 biler.

Totalt falt salget for Audi med 22 prosent, og de endte opp med å selge 139.150 biler. Så langt i år har Audi levert 1.407.700 biler, opp 2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Men det er altså ikke alene om å slite med WLTP i Tyskland.

Både Volkswagen og Porsche slet i september, og mens de fortsatt ikke har sluppet noen offisielle tall er signalene at de også har mer enn halvert salget sitt i Tyskland.

Heller ikke Mercedes og BMW har publisert sine salgstall, men de foreløpige tallene viser at de har sluppet unna bedre enn VW-gruppen selv om salget også rundt de merkene falt. Franske merker som Peugeot, Citroën og DS opplevde derimot en oppgang i Tyskland, og fikk alle en salgsøkning.

Volkswagen-gruppen som Audi er en del av har trukket flere modeller fra markedet, og de sliter spesielt med hybridene. Den meget populære hybriden Passet GTE er for eksempel «suspendert» enn så lenge, men er ventet tilbake når de kommer med en oppdatert versjon av bilen neste år.

Audi har trøbbel rundt SQ5, som de har avsluttet prpduksjonen av. Den vil ikke starte opp igjen før de kommer som 2019-modeller. (Foto: Audi)
Audi har trøbbel rundt SQ5, som de har avsluttet prpduksjonen av. Den vil ikke starte opp igjen før de kommer som 2019-modeller. (Foto: Audi)

Overgangen fra NEDC til WLTP gir altså tomme salgslokaler for Audi, og de forventer en kaotisk oktober også.

‒ Vi regnet med at det kom til å bli krevende, og vi jobber aktivt med å løse dette, sier Bram Schot, fungerende styreleder for salg og markedet i Audi.

‒ Uke etter uke har vi nye motor og girkasse-varianter i vår portefølje, og tilbakemeldingene rundt nye modeller er veldig positive.

Det er altså lys i enden av tunellen for Audi, og snart lanserer de som kjent også sin første elbil hvor de ikke trenger å bekymre seg over utslipp.

Så hva er forskjellen på NEDC og WLTP?

Hovedforskjellen er at testene skal gjøres under realistisk kjøring, slik at forbruket og utslippet faktisk blir det samme som ute i trafikken. For elbiler er dette viktig for måling av rekkevidde, som tidligere var oppgitt med de overoptimistiske NEDC-tallene.

Vi lar Audi Norge forklare deg noen av hovedforskjellene:

  WLTP NEDC
Temp i testrommet 23 grader 20-30 grader
Strekning Ca. 23 km Ca. 11 km
Testsyklus Ca. 30 min Ca. 20 min
Snitthastighet 47 km/t 33 km/t
Stillstandandel 13 prosent 25 prosent
Toppfart 130 km/t 120 km/t
Ekstrautstyr Påvirker beregningen Påvirker ikke

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,587FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker