Annonse
Hjem Nyheter Volvo selger for mange biler!

Volvo selger for mange biler!

Det fins som kjent større og mindre problemer her i verden. Volvos nåværende havner helt klart i den siste gruppen. Og snart kommer også elbilene med en blå V i grillen.

Svenskene har nemlig fått et litt snodig problem de må håndtere. De selger for mange biler, og det er XC40 sin skyld.

Den kompakte SUV-modellen som kom i fjor har rett og slett blitt for populær, og litt som Tesla som sliter med å levere Model 3 hoper ordene seg opp også hos Volvo.

Svenskene opplyser at de snart passerer 80.000 bestillinger på XC40, noe de overhode ikke var forberedt på.

‒ XC40 har til og med overgått våre høyeste forventninger, melder Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Saken fortsetter under Annonsen

Problemet, eller utfordringen som Samuelsson sikkert vil kalle det, skaper ikke veldig mye trøbbel for Volvo. Fabrikken i belgiske Gent utvider nå produksjonen av XC40, mens fabrikken i kinesiske Luqiao blir utvidet i løpet av første del av neste år for å lette på presset.

Og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt, så Volvo gasser også på med nye modeller basert på plattformen Compact Modular Architecture (CMA) som XC40 er bygd på.

Den modellen som får svi er V40, som nå fases ut. Det er enkelt og greit ikke plass til den lenger.

‒ Segmentet kompakte SUV er det som vokser hurtigst i industrien akkurat nå, og med de nye CMA-baserte modellene som kommer vil vi utnytte dette med å vokse videre, slår sjefen fast.

Volvo vil altså rulle på med flere kompakte modeller i årene som kommer, og de som venter på en helelektrisk Volvo trenger ikke å vente så veldig lenge. Produsenten opplyser nemlig at elbiler er inkludert i den nye satsingen rundt CMA-plattformen.

XC40 er ikke bare en populær modell, den er også en prisvinnende en. I mars sørget den for at Volvo for aller første gang i historien stakk av med den prestigetunge tittelen «European Car of the Year», altså årets bil i Europa. Modellen stakk også av med hovedprisen i kåringen til magasinet What Car?

SUV’en er utviklet i samarbeid med eierne Geely, og er den første modellen til Volvo som baserer seg på den nye CMA-plattformen.

Ikke nok med at folkene i Gent nå må belage seg på et høyere produksjonstempo rundt XC40, i mars annonserte Volvo at også de kommende Lynk & Co-modellene skal produseres der. Lynk-modellene er designet i Sverige, og skal dele den kompakte CMA-arkitekturen med XC40 og de nye Volvo-modellene som kommer.

Lynk-bilene kommer altså til å bli en direkte konkurrent til den prisbelønte SUV-modellen til Volvo, så vi får se hvordan det går med salget rundt XC40 i årene som kommer.

Les mer om samarbeidet mellom Volvo og Lynk i den miderste lenken litt lenger nede.

Folkene på Gent-fabrikken blir ikke arbeidsledige med det første, for i tillegg til XC40 og kommende Volvo- og Lynk-modeller, produserer de også enn så lenge også V40, V40 Cross Country og sedanen S60.

Volvo som har godt over 30.000 heltidsansatte globalt har også fabrikker i Göteborg og i den kinesiske byen Chengdu, mens motorene blir satt sammen i svenske Skövde og kinesiske Zhangjiakou.

Følg bil124 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,613FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker