Hjem / Nyheter / Volvo har de mest fornøyde kundene
Volvo og Øystein Herland var selvsagt meget fornøyd med å bli kåret til det selskapet med de mest tilfredse kundene. (Foto: Volvo)
Volvo og Øystein Herland var selvsagt meget fornøyd med å bli kåret til det selskapet med de mest tilfredse kundene. (Foto: Volvo)

Volvo har de mest fornøyde kundene

Volvo har stukket av med en høyhengende norsk pris ‒ nemlig den bedriften som har de mest tilfredse kundene.

Det er handelshøyskolen BI som hvert år gjennomfører noe de kaller Norsk Kundebarometer, hvor 160 bedrifter i år kjempet om heder og ære.

Annonse

Helt til topps gikk altså Volvo, som ble nummer tre i fjorårets analyse. Det er første gang siden 2009 et bilmerke går til topps. Den gang vant BMW, etterfulgt av Toyota og Skoda.

Det ble ingen trippel på bilmerkene i år, for andreplassen knep Vinmonopolet rett foran Toyota.

– Dette er veldig gøy og et bevis på at satsingen vi gjør på kundetilfredshet sammen med våre forhandlere er vellykket, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

160 bedrifter og selskaper var med i årets kåring, hvor 6.446 kunder ga 16.317 bedriftsvurderinger. Volvo oppnådde en tilfredsscore på 84,6, mens Vinmonopolet endte på 83,5 og Toyota på 83,2.

– Allerede i 2011 bestemte vi og forhandlerne oss for å bli best i bilbransjen innen 2016. Det klarte vi gjennom sterkt fokus på utvikling av kultur og kundeforståelse. At vi nå også er best uansett bransje er stort, sier Herland.

Annonse

Toyota var altså nestbest blant bilbransjen, og kanskje noe overraskende slo nykommeren Tesla seg inn til en meget solid fjerdeplass med en score på 82,8.

En annen kanskje overraskende aktør finner vi på sjetteplass, og altså fjerdebest av bilene, Volkswagen-eide Skoda. Volkswagen selv havnet denne gang på 20. plass.

NAF var den siste i bilbransjen som kjempet seg inn på topp-10 med en 10. plass.

Volvos forklaring er ganske så enkel.

– Hos Volvo setter vi mennesket i sentrum helt fra bilen utvikles og settes sammen, til våre kunder setter seg bak rattet og følges opp i ettertid. God kundeforståelse er en sentral del av Volvos kultur og strategi, og da er det meget motiverende å se at vi lykkes, sier Herland.

Det var 10 bilmerker med i årets undersøkelse, og alle fikk en score på godt over 70. Så bilbransjen kan helt klart klappe seg selv på skulderen, for dette er langt fra ille.

Vi tar med den som ble aller sist også, bare for å gi dem inspirasjon til å gjøre det noe bedre til neste år. Den bedriften som kundene var aller minst tilfreds med i 2018 var Bunnpris, som fikk en score på 56.

Her er listen over bilmerkene (samt Vinmonopolet, det fortjener de):

1 Volvo 84,6
2 Vinmonopolet 83,5
3 Toyota 83,2
4 Tesla 82,8
6 Skoda 81,7
14 BMW 80,6
15 Audi 80,3
20 Volkswagen 78,8
27 Mercedes-Benz 78,0
56 Nissan 74,3
63 Ford 73,8

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *