Annonse
Hjem Elbiler Volkswagens første elbil er 46 år gammel

Volkswagens første elbil er 46 år gammel

Du trodde kanskje e-Golf eller til og med den kommende elbilen I.D. er Volkswagens første elbil. Vel, det er kanskje ikke så rart.

Det skrives stadig mer om den kommende elbil-serien til Volkswagen som er kalt I.D. Og det er ikke tilfeldig, for den markerer nemlig starten på en ny elbilsatsing fra Volkswagen. Og sett trykk på en ny, for den tyske produsenten er alt annet enn ukjent med elbiler.

De har allerede et par elektriske modeller i porteføljen, e-Golf og e-Up. Førstnevnte kom på markedet i 2015, mens et konsept av e-Up ble vist fram allerede i 2009.

Så Volkswagen har altså utviklet elbiler fortløpende over ti år nå, og har god erfaring på det elektriske feltet.

Men vi må mye lenger tilbake i historien for å finne den aller første elektriske bilen fra Volkswagen. Vi må faktisk imponerende langt tilbake.

Saken fortsetter under Annonsen

La oss ta en titt på Golf-modellen og dens elektriske historie.

Men først må vi begynne med bilen som startet det hele.

1972: T2 Elektro Transporter

Volkswagen begynte allerede å forske på elbiler i starten av 1970, og den aller første helelektriske bilen sto ferdig i 1972. Det var en T2 Elektro Transporter, og var utviklet sammen med Bosch, Varta og RWE ‒ alle tyske elektronikkselskaper.

Elektro Transporter hadde en liten DC-motor montert bak, og den klarte å produsere 22 hestekrefter. Det gikk i blybatterier, og pakken veide solide 850 kilo ‒ mer enn en Boble på den tiden.

Til sammen veide Elektro Transporter hele 2,2 tonn, og det ble totalt laget 120 slike biler.

Men så var den Golfen da.

På 1970-tallet hadde Volkswagen surfet på Bobla i mange tiår, men nå lyste salgslampene rødt. Både Europa og USA begynte å miste interessen for den runde bilen, og rivalene begynte å ta markedsandeler. Tyskerne måtte finne på noe.

De kom til slutt opp med en arvtaker som ble kalt Golf, en modell som ble avduket året etter den store oljekrisen rullet inn over Vesten i 1973.

Med økende bensinpriser var den lille Golf-modellen et godt alternativ for folk, men det beste hadde jo vært om de ikke trengte å fylle bensin og diesel i det hele tatt.

Tenkte kanskje Volkswagen-sjefene.

Så de begynte også å utvikle en elektrisk variant ‒ en e-Golf.

1976: Elektro Golf I

Nå het den ikke akkurat det, for den tyske produsenten ga den heller navnet elektro-Golf.

Det er ikke mye kjent rundt det aller første seriøse forsøket på å lage en elbil fra Volkswagen, men noe vet vi.

Den kom altså i 1976, og var basert på Golf Mk1 ‒ den første Golf-modellen. Og den var helt lik på utsiden også, litt som dagens e-Golf er i forhold til originalen.

Vi kan dessverre ikke si Elektro Golf I var en imponerende bil. Blybatteriet var plassert i bagasjerommet hvor normalt reservehjulet var gjemt unna, og den elektriske DC-motoren vred ut hele 27 hestekrefter. Toppfarten ble naturligvis begrenset, og den skal ha klart 80 km/t. Rekkevidden var i underkant av 50 kilometer, og det klarte den nok bare på svært gode dager.

Ladingen var også et tema den gang, og Volkswagen foreslo smart nok om å bygge om parkeringsautomatene slik at det også gikk an å lade bilene via disse. Det var mulig å lade 16,6-volt blybatteriet med en vanlig 220-volt plugg, og det tok rundt 12 timer.

1981: Golf I CitySTROMer

Basert på Elektro Golf I kom de i 1981 med Golf I CitySTROMer, og selv om det kun ble laget rundt 25 stykker er denne regnet som en svært viktig modell. Den er nemlig regnet som en av de første elbilene som faktisk fungerte i hverdagen.

Modellen var et prosjekt mellom flere tyske partnere, og i utgangspunktet ble 20 Citystromer laget for testing. Disse hadde plass til fire personer, veide kun 1,5 tonn og hadde en rekkevidde på 60 kilometer. Om man ladet klarte man å tilbakelegge rundt 100 kilometer i løpet av dagen.

1985: Golf II Citystromer

Andre generasjonen kom i 1985, og Golf II Citystromer var basert på Golf Mark II. Dette var ganske enkelt en videreutviklet elbil med stort sett de samme løsningene med ladelokket bak grillen.

Volkswagen laget 70 stykker, og de var ment for å teste ut hvordan elbiler fungerte i hverdagen. Elbilene ble til slutt solgt til private personer.

1993: Golf III Citystromer

Da Golf Mark III ble avduket i 1993 hadde også Volkswagen en Golf III Citystromer klar. De gikk ikke som varmt hvetebrød, for å si det pent.

Volkswagen produserte disse til 1996, og da hadde de satt sammen 120 biler.

Rekkevidden ble opplyst til hele 90 kilometer i bykjøring med en konstant fart på 50 km/t, et solid tall den gang. Og ladingen var også imponerende, det tok nemlig kun halvannen time for å lade den opp til 80 prosent.

En annen imponerende ting er at Golf III Citystromer også kom med bremseregenerering den gang, og selv om det er vanlig i dag var det ganske så oppsiktsvekkende den gang.

Deretter stoppet utviklingen noe opp, og den neste elektriske Golfen lot vente på seg.

2010: Golf VI Blue-e-Motion

Den kom i form av Golf Blue-e-Motion og avduket under en e-mobilitetskonferanse i Berlin i 2010, og nå hadde utviklingen virkelig gått framover. Bilen var basert på sjette generasjon av Golf, og var en del av en preproduksjonsflåte av testbiler.

Nå kom en rekke ting som vi kjenner fra dagens elbiler. Litium-ion-batterier, regenerering av bremsekraft, tre forskjellige kjøremoduser for å kontrollere bilens dynamikk og rekkevidde og hurtiglading med høy volt.

Prototypen introduserte altså mange ting som den kommende e-Golf fikk.

2013: e-Golf

Den ble avduket under Frankfurt Motor Show i 2013, og var basert på Golf Mark VII og er den første masseproduserte el-Golfen til Volkswagen.

Nå snakker vi moderne tider, og motoren hadde et dreiemoment på hele 270 Nm og batteripakken var montert i gulvet for å spare plass. Med CCS (Combined Charging System) lades den nå opp til 80 prosent på 20 minutter, og rekkevidden er per i dag på rundt 300 kilometer med en motor på 136 hestekrefter.

Og der er vi nå.

Men snart kommer det en ny elektrisk Golf-variant.

2020: I.D.

For om drøyt ett år, i 2020, kommer den neste bølge av elbiler fra Volkswagen. Da snakker vi om det kommende I.D.-serien.

Tyskerne vil først komme med grunnmodellen som per i dag bare er kalt I.D., en elbil på størrelse med Golf og som er priset som en Golf diesel i Tyskland. Det vil etter alle solemerker bety en pris et godt stykke under 300.000 kroner her hjemme, og den kommer i så fall til å bli en brysom konkurrent på elbilmarkedet.

For rekkevidden er oppgitt fra 330 kilometer og helt opp til 550 kilometer avhengig av batteripakke, og på toppen kommer hurtiglading opp til 80 prosent på kjappe 30 minutter.

Småbilen I.D. blir deretter fulgt av SUV-modellen I.D. Crozz, minibussen I.D. Buzz og flaggskipet I.D. Vizzion.

Tidligere har Volkswagen også vist fram I.D. R Pikes Peak, en helt vill kjøremaskin som satte ny rekord i bakkeløpet Pikes Peak.

Så etter 46 år er det på vei til å bli full fyr i det elektriske teltet.

Her er framtiden samlet til et aldri så lite familieportrett:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker