Annonse
Hjem Elbiler Volkswagens elbil knuste Loeb-rekord

Volkswagens elbil knuste Loeb-rekord

En ultrarask I.D.-modell fra Volkswagen knuste rekorden til Sébastien Loeb i bakkeløpet Pikes Peak.

I.D. er en helt ny elbil-serie fra Volkswagen, og det er denne som skal ta produsenten inn i den nye tiden. Produsenten har allerede viste fram fire forskjellige modeller som de utvikler, SUV-modellen I.D. Crozz, småbilen I.D., minibussen I.D. Buzz og flaggskipet I.D. Vizzion.

Den første som kommer er den som kun heter I.D., og som er på en størrelse med Golf. Den skal etter planen være klar i 2020.

Men de har også en I.D.-modell som allerede er ferdigutviklet, og som er en slags testbil for teknologien. Og her snakker vi ikke om hvilken som helst bil. Dette er en bil som skal vise hva teknologien er god for.

Dette er altså en bil som ikke kommer til salgs, men som er laget for å kjøre lynraskt opp bakkeløpet Pikes Peak i USA.

Saken fortsetter under Annonsen

Bilen heter da også I.D. R Pikes Peak, og er en elektrisk superbil. Bokstaven R avslører også at R- og motorsportavdelingen har vært med på denne utviklingsfesten, så her har Volkswagen virkelig satt alle kluter til.

Og super er den virkelig.

For bakkeløpet ble arrangert i helga som var, og det uttalte målet var å ta elbilrekorden til legenden Rhys Millen. Han kjørte en spesiallaget Drive eO PP100 opp den 19,99 kilometer lange bakken i Rocky Mountains på 8:57,118 minutter i 2016, og det var denne tiden Volkswagen hadde sett seg ut.

Raskere enn det så var rekorden på tyske hender.

Med franske Romain Dumas bak rattet gikk det imidlertid betydelig kjappere.

Han kusket den 680 hestekrefters sterke elbilen gjennom de 156 svingene på utrolige 7:57,148 minutter, altså nærmere ett minutt raskere enn den tidligere elbilrekorden.

Og med den tiden rasket også Volkswagen med seg den ultimate rekorden.

Den tilhørte rallymesteren Sébastien Loeb, som i 2013 rattet en spesiallaget Peugeot 208 T16 Pikes Peak opp bakken på 8:13,878 minutter.

Dumas gjorde det altså 16 sekunder raskere.

‒ Utrolig! utbrøt føreren.

‒ Vi har til og med overgått våre egne forventninger. Etter forrige ukes tester visste vi at det var mulig å slå rekorden (til Loeb), men for å gjøre det måtte alt fungere helt perfekt. Og alt gikk helt etter planen, og den nye rekorden er en skikkelig bonus. Fortsatt kan jeg ikke tro at Volkswagen og jeg står bak en slik tid, lød det fra den erfarne motorsportføreren.

Enda mer imponerende blir det hele når vi legger til at det er bare 250 dager siden Volkswagen annonserte at de ville prøve seg på bakkeløpet med en elektrisk bil. Det er nærmest uhørt å utvikle en sportsbil på en slik kort periode, og vanligvis bruker teamene mange år på et slik arbeid.

Her er den samme med I.D. Buzz.

Når vi i tillegg vet at I.D. R Pikes Peak faktisk er en elbil, og at Volkswagen dermed måtte forske seg fram med en helt ny teknologi så skjønner vi hvor hardt de må ha jobbet.

En av de virkelig store utfordringene var ladingen. For reglementet sier at alle elbilene som står på startstreken må kunne lades helt opp på 20 minutter. Dette er nærmest umulig i dag, men Volkswagen klarte å løse dette også ved å lage en spesiell super-lader.

Så vi kan bare glede oss til fortsettelsen, for dette lover svært bra med tanke på de kommende I.D.-modellene.

‒ I.D. Pikes Peak er den sportslige forløperen til Volkswagens I.D.-familie, og i dag så vi hva teknologien er god for, sa Frank Welsch, styremedlem hos Volkswagens passasjerbil og ansvarlig for den tekniske utviklingen.

‒ Med en kombinasjon av fremragende tekniske ferdigheter, lidenskap og engasjement, har laget klart å skape en fantastisk racerbil på bare åtte måneder. Volkswagen I.D. R Pikes Peak har nå satt den raskeste tiden i historien til denne bakkekonkurranse, som spenner seg over 100 år ‒ det er litt av en melding fra den elektriske mobiliteten.

Det er også greit å legge til at Volkswagen ikke gjorde dette helt alene. Partnere var altså R-avdelingen samt datasimuleringsselskapet Ansys, dekkprodusenten Michelin, elektriske drivlinjeeksperten Integral e-drive og OMP, racingselskapet som blant annet har samarbeidet med Petter Solberg i mange år.

Og for nettopp vår egen Solberg lover I.D. R Pikes Peak godt. Rallycross-VM går nemlig over til elbiler i 2020, og nordmannen kjører som kjent for Volkswagen.

Så vi kan vel slå fast at de allerede nå har fått et aldri så lite forsprang på konkurrentene.

Til slutt kan vi nevne at rekorden for elektriske produksjonsbiler tilhører Blake Fuller, som kjørte en Tesla Model S opp bakken på 11:48,264 minutter i 2016.

Følg bil24 på Facebook

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,769FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker