Volvo har hatt et jerngrep på nybilsalget på hjemmebane, og 2023 ser heller ikke til å bli et unntak. Eller?
Vel, året startet uten noen store sjokk, og etter første halvår hadde Volvo tatt et grep som det mest populære bilmerket i Sverige. Men ikke med soleklar margin, og den minsket i juli.
-->
Det selges ganske mange flere nybiler i Sverige enn i Norge, og etter årets sju første måneder er det registrert hele 157.963 nye biler over hos våre gulblåe naboer, ifølge tallene til Mobility Sweden.
Her i Norge er det registrert 74.072 nye personbiler i samme periode, ifølge tallene til Opplysningsråde for veitrafikken (OFV). Altså rundt halvparten av det svenske salget.
Og elbilene begynner også å få fart over seg, og i juli ble det registrert 6.487 nye elbiler i Sverige. Det var faktisk noen flere enn her hjemme, hvor det ble registrert 6.148 elbiler. Og som i Norge er det Tesla Model Y som drar salget.
Den bilen topper faktisk salgslisten etter sju måneder med 8.901 biler, men i likhet med det norske salget fikk elbilen seg en knekk i juli. Kun 359 Model Y ble registrert i Sverige i forrige måned, mens det kom 195 nye Tesla Y i Norge med skilt i juli.
Likevel dro den fra i toppen av den svenske statistikken, for favoritten Volvo XC40 ble registrert enda færre ganger ‒ 263 biler. Den nest mest populære nybilen i 2023 i Sverige står bokført med 6.660 registreringer.
Volvo XC60 følger hakk i hæl med 6.377 biler, mens Volkswagen ID.4 passende nok er nummer fire med 5.072 registreringer etter sju måneder.
Videre følger Volvo S/V60 (3.196 registreringer), Kia Niro (3.086), Toyota Rav4 (2.912), Kia EV6 (2.908), Kia Ceed (2.763) og på 10. plass Skoda Enyaq med 2.524 biler.
Så var det kampen om å bli Sveriges mest populære bilmerke.
Volvo troner fortsatt på toppen etter 1.977 registreringer i juli, men Volkswagen spiste seg innpå med 2.114 registreringer. De to merkene står for hver fjerde nybil som er registrert i Sverige så langt i år.
Volvo topper statistikken med 22.173 registreringer, mens Volkswagen er en klar toer med 17.160 registreringer. Det skiller altså drøyt 5.000 biler, så det skal mye til for at Volkswagen skal vippe Volvo ned av tronen.
Men Volvo har all grunn til å se seg i bakspeilet, for det er ikke lenger automatikk i at de faktisk selger flest nybiler i hjemland. Det viser juli-måneden.
Toyota og Kia kjemper om den siste pallplassen, og her må Toyota titte i bakspeilet. For med 1.574 biler kappet Kia forspranget til Toyota som registrerte 1.266 nye biler i juli, og det skiller nå kun 103 biler mellom de to. Toyota står med 13.150 registreringer og Kia med 13.047.
Så hva med Tesla?
Vel, nok en gang i likhet med Norge er det Model Y som nesten drar lasset alene, og Tesla står totalt med 11.428 registreringer ‒ og 8.901 av disse er altså Tesla Y.
Videre følger Audi (9.929), BMW (8.732), Mercedes (8.379), Skoda (7.242) og som 10. mest solgte merke i Sverige finner vi Peugeot med 4.586 registreringer.
Elbilene hadde for øvrig en markedsandel på 37,5 prosent, mens de i Norge sto bak 81,7 prosent av alle nyregistrerte personbiler. Sjekk en av lenkene under for det norske nybilsalget i juli.
Les også: