Hjem / Elbiler / Volkswagen kan ha knekt hydrogen-koden
Volkswagen er ikke akkurat kjent for sine hydrogenbiler, men de forsker på det området også. (Foto: VW)
Volkswagen er ikke akkurat kjent for sine hydrogenbiler, men de forsker på det området også. (Foto: VW)

Volkswagen kan ha knekt hydrogen-koden

Volkswagen har store nyheter på gang. For sammen med et amerikansk universitet har de utviklet en helt ny type brenselscelle.

Vi hører mye fra og om Volkswagen i disse dager, og det meste handler som regel om elbiler. De har som kjent sin nye I.D.-serie på gang, noe som skal resultere i flere elbilmodeller om få år.

Annonse

Men når det kommer til hydrogenbiler har det vært ganske så tyst. Volkswagen-gruppens Audi annonserte i sommer et samarbeid med Hyundai for å utvikle hydrogenbiler, men det er stort sett det. Før nå.

Og når det endelig kommer en H2-nyhet fra Volkswagen er det svære ting.

Hydrogenbiler er altså kjøretøy med nullutslipp, og dermed et alternativ til elbiler. Det er flere fordeler med en slik teknologi, men det er også en stor ulempe. Nemlig kostanden.

Å utvikle brenselceller er svært kostbart, ettersom det brukes mye av det edle metallet platina som er nødvendig som en katalysator for å drive brenselcellen. Vi skal ikke gå inn i de tekniske detaljene, men det er altså bruken av platina som er nøkkelen her.

Volkswagen har et prosjekt sammen med Stanford University, og amerikanske forskere har nå funnet en metode som kan redusere mengden platina som for øyeblikket kreves til en brøkdel av denne mengden. Stanford utnytter noe som kalles for Atomic layer deposition (ADL), en teknikk for å produsere veldig tynne filmer som blant annet brukes for å lage dataprosessorer.

Annonse

Dette øker effektiviteten til den nyutviklede brenselcellekatalysatoren med en faktor på tre i forhold til dagens teknologi, samtidig som den øker holdbarheten.

Brenselscellen blir altså ganske så mye mer effektiv og holdbar, og dette sier professor Prinz ved Stanford University:

‒ Denne teknologien åpner opp enorme muligheter for kostnadsreduksjon, da bruken av edelt metall minimeres. Samtidig økes levetiden og katalysatorytelsen. I tillegg kan metoden overføre til andre applikasjoner, for eksempel neste generasjons litium-ion-batterier.

Så det er altså ikke bare hydrogenbilutviklingen som kan dra nytte av dette, men også elbilene.

‒ Dette er selvfølgelig også interessant for andre kjøretøyapplikasjoner, for eksempel batterier. Den modifiserte varianten av ALD som er utviklet nå, tar imidlertid alt dette til et helt nytt nivå, sier Thomas Schladt hos Volkswagen-gruppen.

Hydrogenbiler har altså flere store fordeler kontra elbiler. Både når det kommer effektivitet, rekkevidde og tankingstid kan biler med brenselceller sammenlignes med konvensjonelle forbrenningsmotorer. Hydrogenbiler slipper kun ut vann og varme, og fungerer i prinsippet som elbiler foruten ladingen.

En av grunnene til at det kun er noe få produsenter som lager hydrogenbiler er altså kostander knyttet til produksjonen, og slike biler er fortsatt et nisjeprodukt.

Men Volkswagen sier at ved hjelp av den nye katalysatorteknologien vil imidlertid den økonomiske effektiviteten øke enormt.

«Dette ville gjøre brenselcellen et reelt alternativ til batteridrevne drivverk og den klassiske forbrenningsmotoren. Forskernes oppgave er nå å overføre resultatene oppnådd i laboratoriet til en industriell storskala-produksjon», melder Volkswagen.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *