Annonse
Hjem Nyheter Volkswagen godtok gigantbot

Volkswagen godtok gigantbot

Tyske myndigheter har ilagt Volkswagen-gruppen en bot på 9,4 milliarder kroner etter dieselskandalen som ble avdekket i 2015.

Boten, som er på akkurat 1 milliard euro, er en av de aller største myndighetene i Tyskland noensinne har ilagt et selskap, og Volkswagen har godtatt gigantboten.

‒ Volkswagen har nå tatt ansvar for dieselskandalen, og ser dette som et steg på veien til å legge dette bak seg, heter det fra bilprodusenten.

Det er statsadvokaten i Braunschweig som har ført saken mot Volkswagen, og dette er den andre gigantiske boten det tyske selskapet blir ilagt.

I 2017 godtok de en bot på hele 34 milliarder kroner som amerikanske myndigheter ga dem for å ha jukset med utslippene rundt dieselmotorene, og totalsummen på de to bøtene lyder på enorme 43,6 milliarder kroner.

Saken fortsetter under Annonsen

De to bøtene kommer etter at Volkswagen-gruppen installerte jukseprogramvare i 10,7 millioner biler verden over for å manipulere utslippstallene på dieselmotorene. Programmet oppdaget når bilene ble satt i testmodus, og senket da effekten og dermed utslippene. Når bilen ble satt tilbake i vanlig kjøremodus steg utslippene igjen.

Svindelen, kalt for dieselgate, varte fra i midten av 2007 og ut 2015, altså i 7,5 år.

Volkswagen er også involvert i en rekke sivile søksmål i Europa, og onsdagens bot vil ikke på påvirke disse. Men Volkswagen sier at disse sakene vil bli løst på en enklere måte etter onsdagens bot.

Men dette setter på ingen måte punktum for dieselgate.

Mandag ble Mercedes beordret av tyske myndigheter til å tilbakekalle 238.000 biler etter at det ble kjent at 774.000 biler muligens har ulovlig programvare som kan manipulere utslipp. Modellene det i hovedsak er snakk om er C-klasse, Vito og GLC.

Grunnen til at samtlige av de 774.000 bilene ikke er tilbakekalt er at de tyske myndighetene kun har mulighet til å tilbakekalle biler som er godkjente for europeiske veier.

Mercedes har avvist anklagen om bevisst juks men godtatt tilbakekallingen, og vil oppdatere programvaren som fikser problemet.

Daimler, eieren til Mercedes, tilbakekalte i 2017 hele 3 millioner biler for å fikse et problem rundt for høyt utslipp.

Og det er mer.

På mandag raidet tyske myndigheter leilighetene til Audis administrerende direktør Rupert Stadler og et annen styremedlem, og de jakter på bevis om at Audi har jukset med utslippstallene. Rundt 20 personer i Audi-systemet er for tiden under etterforskning.

Audi, som er eid av Volkswagen-gruppen, innrømmet allerede i november 2015 at de hadde installert jukseprogramvare i bilene, og myndighetene jakter nå på de skyldige.

Dieselgate er ikke den eneste utslippsmyra Volkswagen har trampet i. I januar ble det avslørt at et selskap kalt EUGT hadde gjennomført utslippstester på levende aper i 2014, og formålet var å finne ut om nitrogendioksid var kreftfremkallende.

EUGT skal ha fått finansiell støtte fra både Volkswagen, Daimler og BMW, altså alle de tre store tyske bilkonsernene.

I juni sa Volkswagen at de ikke kunne holdes ansvarlig for hva EUGT foretok seg, men lovet at de aldri mer skal bruke levende dyr til testing. Produsenten la til at de innen 2018 vil ha en ny kodeks rundt testing som skal gjelde alle framtidige vitenskapelige tester.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,795FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker