Den aller første Volkswagen Golf-modellen kom i 1974, og allerede to år senere var det klart for det som skulle bli en litt legendarisk utgave ‒ den med GTI-symbolet. Den gang bød Golf GTI på 110 hk og en toppfart på 180 km/t ‒ ganske så potent tilbake i 1976. Siden har også GTI vært en fast følgesvenn til det som skulle bli folkebilen nummer én, og allerede i 2017 bygde tyskerne en elektrisk utgave av GTI-utgaven. Men det var kun for test. Den gang hadde de på gang en elektrisk racerbil som skulle bane vei for en helt ny elektrisk serie, nemlig en bil som først het I.D. R. Pikes Peak. Den ble til ID. R, en voldsom elektrisk racerbil som banet vei for elbiler som ID.3 og ID.4. Men ingeniørene kastet seg ikke rett på ID. R, men fikk aller først tak i en Golf GTI TCR og satte inn et elektrisk drivverk med formidable 544 hk. Den ble en uvurderlig testbil, og en slags forløper til det som nå vises fram. For under et pressearrangement i forkant av den store bilutstillingen kalt IAA i München dro Volkswagen duken av et konsept kalt ID. GTI. Den skal bane vei for en produksjonsmodell. ‒ Vellykket design er avgjørende for å begeistre kundene våre. Med en enda skarpere designidentitet får vi tydeligere personlighet for merkene våre, sier Oliver Blume, CEO for Volkswagen Group. ‒ Volkswagen-konsernet skal bli et selskap drevet av design i enda større grad, hvor designerne kommer enda tettere på beslutningene. Med over 100 millioner kunder følger det selvsagt at digert ansvar når man skal ta en modell som Golf GTI over inn i en ny helelektrisk tid, og Blume understreker at tilnærming til design skal konseptbilen videreføre den rike GTI-arven.
