- Annonse -
HjemNyheterViser fram en 2035-modell

Viser fram en 2035-modell

Sist vi sjekket kalenderen viste den 2018. Men det stopper ikke DS fra å vise oss et kjørende eksemplar av en 2035-modell. Se video.

Bilverden er i ekstrem forandring, og det meste fra nå av skal inkludere nullutslipp og selvkjørende teknologi. Å gjette på hvordan bilene vil være i 2035 blir en ekstremsport, men det er som kjent noen som bedriver den slags også.

- Annonse -

Vi kan vel slå fast at DS gjør når de viser oss en 2035-modell allerede nå. Og vi snakker ikke om en datategnet framtidsbil, men faktisk en som allerede er kjørbar.

Og, som ofte når noen skal vise oss hvordan ting blir om 17 år, er den ekstrem. Og meget spesiell.

Bilen heter DS X-Tense, og er framtidsbilen hvor «teknologi møter fransk poesi». Dette er ikke noe vi selv har funnet på, men er oversatt fritt fra beskrivelsen i videoen litt lenger ned.

Den helelektriske framtidsvisjonen skal altså vise oss et eksempel på en bil i 2035, og er «barnet» til de ansatte hos franske DS ‒ en del av PSA-gruppen som inkluderer Renault, Citroën og Opel.

- Annonse -

Oppgaven var å lage en luksusbil for de franske kundene 17 år fram i tid, og målet var å smelte sammen teknologi og poesi.

Produsenten sier selv: «80 år etter debuten for DS Ufo, gir DS X-Tense oss den samme revolusjonen».

Ok, da vet vi det.

Så hva er dette for noe da?

- Annonse -

For det første ser den ut som en sportsbil som er satt sammen av to helt forskjellige halvdeler ‒ en med et tak og en uten. Den høyre siden har tak og ser litt ut som en moderne bil med sine flate linjer, mens venstre side er toppløs og ser ut som en racerbil fra 1950-tallet med sitt runde panser.

Også bak har de brukt den samme metoden, og smeltet sammen to helt forskjellige design.

Det er som om to designere absolutt ikke kunne bli enige om noen verdens ting, og resultatet ble at de designet hver sin halvdel og deretter satte de sammen. Og så fikk det bli som det ble.

Ser man den ovenfra ser den akkurat like spesiell ut. Sjekk selv:

Det hele blir litt surrealistisk og mildt sagt oppsiktsvekkende.

Innsiden er selvsagt proppet med ny teknologi, og rattet er for eksempel laget av både skinn, tre og metall, og innsiden inkluderer selvsagt en personlig assistent som du kan slå av en prat med. Hun er for øvrig kalt Iris, øyedelen som kan se farger, og hun flyter rundt i cockpiten som et hologram.

Vi har ikke fått et bilde av hvordan bilen ser ut på innsiden, men her er en konsepttegning som viser oss rattet:

DS har en strategiplan som sier at fra og med 2025 skal alle modellene komme kun som enten elektrifiserte, hybrider eller elbiler.

Så ikke overraskende er X-Tense en ren elbil, og den er også todelt når du kjører.

Den ene er en vanlig bil som du kjører til butikken med, og den har da 540 hestekrefter.

Setter du den i banemodus blir den litt av en rakett, og da er alle 1.360 hestekreftene tilgjengelig.

Snakk om spaltet personlighet!

X-Tense er altså ment å vise framtiden, og vi skjønner hvorfor den har blitt så spesiell når vi hører hva den administrerende direktøren i DS har å si:

‒ DS X-Tense er vår kreasjon, og våre design- og utviklingsavdelinger fikk frie hender til å følge sine drømmer, sier Yves Bonnefont.

‒ Vi så for oss hvordan kundene ville leve og oppleve en DS i år 2035. Min personlige drøm var en maskin jeg ville elsket å bruke, både som en bilelsker og som en kunde, sier han videre.

Sjefen er svært fornøyd med sluttresultatet.

‒ Jeg tar hatten av for mennene og kvinnene som la drømmene sine inn i denne suverene drømmebilen, sier Bonnefont.

Det er altså ratt og pedaler i X-Tense, og det er ikke kun for at den kanskje var vanskelig å lage uten i 2018.

‒ Jeg hører ofte folk sier at autonome biler vil gi pendlere muligheten til å jobbe mens de dra på jobb, men jeg må innrømme at jeg ikke er helt på linje med den tanken. Selvsagt ser jeg at autonome biler vil la folk slappe av og nyte turen også, og på den måten utnytte tiden enda bedre, sier han.

Selvkjørende biler kommer garantert. Det kan vi ikke si om X-Tense, som er en konseptbil som er ment å gi oss et glimt av framtiden.

Iallfall slik noen franskmenn ser den.

Her er DS X-Tense 2035-modellen kjørende rundt på flyplassen til det franske flyvåpenet:

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her