Hjem Nyheter Viser fram den nye G-klassen

Viser fram den nye G-klassen

Mercedes tar farvel med den gamle G-klassen, og har endelig vist fram den helt oppgraderte modellserien.

Den heter Geländewagen, men blir bare kalt G-klasse og er faktisk Mercedes lengstlevende modellserie. Og tross sin gamle alder lever den som aldri før, og i fjor sommer rullet faktisk G-klasse nummer 300 000 ut av rullebåndet i Graz.

Utviklingen av den aller første terrengbilen (gelände betyr terreng på tysk) begynte tilbake i 1972, og i 1973 ble Mercedes-folkene enige om å lage en «lettvekt firehjulsdrevet terrengbil for privat bruk». Men det ble en trang fødsel.

For sjefene klarte ikke å bli enig om hvordan bilen egentlig skulle bli, men til slutt endte de opp med et konsept som hadde spesifikasjoner langt over datidens terrengbiler. De ville satse mot noe de kalte eksklusive fritidsbiler.

Så dermed var det bare å begynne byggingen og testingen, som blant annet førte dem både til Sahara og polarsirkelen i 1974.

Saken fortsetter under Annonsen

Men det tok ytterligere fem år før bilen var salgsklar, og den aller første G-klasse debuterte altså i 1979 med den originale 460-serien. Den fikk leve helt til 1990.

Den ble erstattet av 461, som faktisk rundet et nytt årtusen. Den holdt stand helt til 2001.

Og det har ikke krydd av G-klasse-modeller, for den som nå blir erstattet kom faktisk da ‒ 463-serien.

Nå har det riktignok kommet diverse oppdateringer og varianter av de tre, og ikke minst har AMG fått kloa i modellene. Allerede i 1979 kom AMG med sin første variant av G-klassen, så de var på ballen umiddelbart.

Nå er det altså klart for en helt G-klasse, og du trenger ikke å frykte for designet. Den ser fortsatt ut som en G-klasse, for noen ting forandrer du ikke altfor mye på. Slik som med G-klassen.

‒ Å oppdatere et ikon som G-klassen var teknologisk sett både svært utfordrende og på samme tid en stor mulighet for oss. Den nye G-klassen setter listen høyere på alle relevante områder ‒ både når det gjelder ytelse på og utenfor veien, og med hensyn til komfort og telematikk. Vår lengstlevende modell er derfor ideelt rustet til å fortsette sin suksesshistorie. Kort sagt, den nye G er fortsatt en «G», bare bedre, sier Ola Källenius, styremedlem i Daimler AG og ansvarlig for gruppeutvikling og Mercedes-Benz Cars utvikling.

Mercedes sier at det har vært svært krevende å sette sammen en ny G-klasse, og de har fokusert på stivheten og samspillet mellom understellet, opphenget og karosseriet. Altså kjøreegenskapene både på vanlige veier og i terrenget.

Tyskerne sier også at startprisen på den nye G-klassen er den samme som den utgående modellen, så det betyr vel en norsk pris på noe i overkant av millionen for varebilutgaven (norske priser er ikke kjent).

Bilen ser altså ut som en G-klasse og høres ifølge Mercedes også ut som en, og har selvsagt fått en rekke hjelpemidler og løsninger som ikke har vært tilgjengelig på den utgående modellen. Den er 53 mm. lenger og 121 mm. bredere, og tar altså mer plass både på gatene og i terrenget og har ikke minst mye bedre plass innvendig.

Innsiden er da også kraftig modernisert, og har blant annet to skjermer godt plassert bak et glass og en stemmeassistent. Det er også mulig å sette instrumentvisningen i tre moduser, «Klassisk», «Sport» og «Progressiv», og relevant info vises på skjermene. Du kan glemme hvordan G-klassen tidligere har sett ut innvendig, denne ser tilnærmet ut som en sedan.

Selv om en moderne G-klasse selvsagt funker som bare det i byene og på asfaltveier, er det tross alt en terrengbil. Så hva har Mercedes gjort med framkommeligheten?

De har satt inn tre forskjellige 100 prosents diff-låser og en lavkjørings girreduksjon i terrenget. Og så har de samarbeidet med AMG når det kommer til opphenget, og som har resultatet er en uavhengig fjæring i kombinasjon med en stiv bakaksel. De har også hatt fokus på maks bakkeklaring, som nå er på 24 mm. mellom akslene.

G-klassen har også fått en helt ny 9G‑tronic automatkasse som skal gjøre kjøreturen mer behagelig.

Den forserer altså hindringer som aldri før, og Mercedes har puttet inn fire kjøreinnstillinger slik at bilen er optimalisert på det den skal gjøre. De fire er: «Komfort», «Sport», «Individuell» eller «Eco». De fire er ganske selvforklarende, og individuell betyr at føreren selv kan programmere en innstilling som han eller henne ønsker.

Styringen har de også fiklet med, slik at den automatisk justerer seg etter modusen som er valgt. De tre styringsinnstillingene som altså bilen selv velger fra er Komfort, Sport and Off-road.

Den nye G 500 er utstyrt med en V8 på 4.0 liter som har 422 hestekrefter og et dreiemoment på 610 Nm mellom 2 000 og 4 750 omdreininger.

Det bør vel holde både i by og land. Og i terrenget.

Nye G-klassen kan se ut som den gamle, men skinnet bedrar åpenbart. Bare se her:

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,558FansLik
48FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse