Annonse
Hjem Nyheter Vil bruke 100 milliarder på elbiler

Vil bruke 100 milliarder på elbiler

Du store kineser, Volkswagen-gruppen sier at de vil bruke vanvittige 100 milliarder kroner på å utvikle NEV-biler, en fellesbenevnelse for elbiler og hybrider.

Det er de nye retningslinjene fra Kina som nå får fart på Volkswagen-gruppen, som selger bra med både Volkswagen og Audi i verdens viktigste bilmarked.

Kina offentliggjorde nye salgsgrenser i september, og disse effektiviseres i 2019. 10 prosent av bilene som selges og produseres da må være NEV (new energy vehicle), og dette øker til 12 prosent i 2020.

De produsentene som ikke innfrir dette kravet må kjøpe «kreditter» som kompensasjon.

Dette har hatt en global effekt, og flere bilprodusenter har allerede signalisert en forsterket satsing på elbiler. For Kina er det viktigeste markedet. Tallene forklarer i klartekst hvorfor.

Saken fortsetter under Annonsen

Volkswagen har i løpet av de ti første månedene solgt over 2,5 millioner biler i Kina, og bare i oktober solgte de over 300.000 biler. Over halvparten av bilene til Volkswagen selges nå i det folkerike landet. Til sammen globalt sett har Volkswagen i løpet av årets ti første måneder solgt ganske nøyaktig fem millioner kjøretøy.

Volkswagen sier at de vil spytte inn rundt 100 milliarder kroner for å utvikle ny teknologi og nye NEV-modeller for Kina-markedet, bekreftet Volkswagens Kina-sjef Jochem Heizmann til Reuters.

Volkswagen planlegger å lansere 15 NEV-modeller i løpet av to-tre år, og ytterligere 25 modeller etter 2025.

Per i dag har gruppen allerede 10 NEV-modeller i Kina, men alle disse er importerte biler med begrenset salgsmuligheter. Heizmann sier at de likevel vil innfri kravet i 2019 med den eksisterende satsingen.

Han sier også at de nye modellene vil ha en rekkevidde mellom 400- og 600 kilometer, og havner dermed i «Tesla-land».

En annen storfisk, General Motors, sier at også de vil klare kravet i 2019, og vil ikke trenge å kjøpe kreditter. GM produserer egne modeller i Kina sammen med SAIC og Guangxi Automobile.

Volvo, med kinesiske Geely som eiere, skal elektrifisere alle modellene innen utgangen av 2019, og kommer også med et helt egen elbil-merke, Polestar.

Kina, nasjonen som har fått på pukkelen mer enn en gang for sin manglende klima-strategi, leder nå bilprodusentene inn i en ny tid. Det hadde ingen trodd for få år siden.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,777FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker