Importør og produsent har jobbet med en del softwareoppgraderinger, men endelig fikk vi ta med den store luksusbilen fra Hongqi på noen tester av rekkevidde og ladehastighet.
Dette er vårt tredje møte med Hongqi E-HS9, og vi skal om ikke alt for lenge få teste bilen en uke, med god opplæring i diverse systemer i forkant. Det ser vi fram til, så det kommer mer fra oss om denne bilen.
Testbilen vi dro med ut på tur denne helgen var en Exclusive, som er toppmodellen med luftfjæring og 6 seter.
-->
Når man ser på en Hongqi E-HS9 på litt avstand er det en del i fronten som kanskje kan minne om Rolls Royce sin grill, og det er ikke så merkelig, for Hongqi har hentet designeren fra nettopp Rolls Royce.
Dette er på en måte ikke en bil som gjemmer seg bort i mengden, så du må nesten tåle noe oppmerksomhet dersom du skal ha en Hongqi E-HS9. Du bør være sikker på at du har plass til den også, for den er med sine 5,21 meter lengde 1 centimeter lenger enn den svært lange Mercedes-Benz GLS.
Det er jo kjekt at bilen har parkeringsassistent, men du kan nok ikke regne med at de eldste og trangeste parkeringshus er spesialtilpasset for biler på 521 centimeter lengde. Og du bør jo sjekke om garasjen din er stor nok.
En relativt innholdsrik video, der vi prøver å få frem hvordan bilen oppleves. Resultatene av rekkeviddetester og ladetest ser du mot slutten av videoklippet over her, og du finner det også noe senere i denne saken.
I kjøremodus Comfort blir alt så komfortabelt som man kan se for seg at et flyvende teppe kan bli, en litt svevende og duvende opplevelse.
Det som kom som den største overraskelsen for vår del var hva som skjedde i sportsmodus på svingete og vanskelig vei, for noe så stort og tungt skal jo egentlig ikke kunne levere så bra som Hongqi E-HS9 faktisk gjør under slike forhold!
Vi ser vel ikke for oss at eierne av denne bilen kjøper den på grunn av ubegripelige egenskaper på svingete og kronglete vei i høy hastighet, men du skal vite at bilen endrer totalt på luftfjæringens karakter i sportsmodus – og det kan jo være kjekt å vite dersom du synes Comfort blir litt i overkant duvende i lengden.
Man kan velge Hongqi E-HS9 i utstyrsnivå Comfort, Premium og Exclusive, og vi testet som nevnt Exclusive, noe som vil si at du får med utstyr som luftfjæring, Extreme kjøremodus, massasje i forsetene i nappaskinn, ventilerte seter på første og andre rad, tre skjermer som er aktive foran og soft-close dører for å nevne noe av alt utstyret toppmodellen er alene om å ha.
Den har også 6 seter, men de to kapteinstolene du ser nedenfor her kan man ikke slå ned ryggen på, og bilen er kanskje hakket mer praktisk som 7-seter der bakseteryggene kan legges ned på rad 2 – tror kanskje noen (ikke meg, men noen) skulle ønske at man også kunne få Exclusive som 7-seter, slik at man kan få kombinasjonen luftfjæring med alt det praktiske 7-seteren leverer av fraktmuligheter.
Jeg som har barn i alderen 9 til 17 har svært stor sans for seteløsningen bak i Exclusive, der man på rad 2 får to deilige kapteinstoler med elektrisk justering, armlene og ventilasjon/varme.
Det gir også en svært praktisk «midtgang» som gir enkel adkomst til de to bakerste setene.
Den elektriske justeringen begrenser seg til ryggvinkel og fram/tilbake justering av setene, men den deilige nakkeputen, armlenet og det faktum at man har både ventilasjon og varme baki her gir en ekstra luksus for de som sitter bak.
En egen klimasone for hvert av baksetene er det også.
De som sitter på rad 2 har også hver sin klimasone, og det er rikelig med lademuligheter med vanlig 220V støpsel, 12V og 2xUSB. Disse tilkoblingene befinner seg bakom et lokk, så alt dette er ikke åpent med mindre man åpner opp.
Min 9-åring hadde mest lyst til å sitte helt bakerst, der er også plassen meget god, og man har bra med komfort her også. Selv helt bakerst er det egen klimasone og et panel i taket der man kan justere på temperatur og slikt.
Det er noe med luksusen avstand gir som betyr en del når barna blir litt eldre. Derfor ville jeg lett ofret det praktiske en 3-seter benk på rad to gir, med tanke på muligheten til å legge ned seteryggene, som man ikke kan på de to kapteinstolene på rad to i Exclusive.
Hongqi E-HS9 har faktisk god plass til bagasje selv om alle setene skulle være i bruk, og under gulvet er det plass til det du ikke ønsker å ha foran i frunken av ladekabler og annet.
Her er det også knapper for å legge ned eller ta opp de to bakerste setene, men legg da merke til at du i Exclusive må passe på at setene på rad 2 ikke er dratt maksimalt tilbake, men justert noe fram for å gi plass til å heve/senke de to bakerste setene.
Det er også knapper her til å heve/senke bilen i forhold til optimal inn-/utlasting fra bagasjerommet, dette er da naturlig nok noe som man kun har på Exclusive som har luftfjæring.
På en ferietur kan man naturligvis prioritere plassen under gulvet til bagasje, små myke bager, og flytte ladekablene fram i frunken.
Frunken i Hongqi E-HS9 er en norsk tilpasning, og dette er versjon 2 av frunken. Den man får nå er versjon 3 ut fra det jeg har hørt, og har en solid gummikant rundt kanten for å sikre det som er i frunken fra fuktighet og støv.
Vi får se hvilken versjon av frunken pressebilen til Hongqi Norge har, men i uketesten skal vi uansett få vist fram den frunken som gjelder for de som får biler i dag.
Plassen og utformingen er nok i stor grad lik, men løsningen for lukking og tetting kan ha blitt noe videreutviklet.
Ettersom lokket som hørte til denne ikke ser likt ut på bilene som leveres nå valgte jeg å ikke ta det med på bildet.
Det er god plass til ladekablene i frunken.
Lysene er i de to øverste utstyrsnivåene av typen matrix-LED, som blender ned de deler av lysbildet der andre biler måtte befinne seg, og beholder lyset der andre biler ikke er. Det var litt for lyse kvelder/netter da vi lånte bilen til å få testet dette skikkelig, men vi regner med at det er bra lys når de leverer denne LED-Matrix-løsningen.
Kommer sterkere tilbake til dette når vi får låne bil fra Hongqi Norge om ikke altfor lenge.
Forsetene i Hongqi E-HS9 Exclusive er i nappaskinn, og med de sentrale innstillingsmuligheter på plass. Her kan sitteputens lengde og vinkel justeres, korsryggstøtten er 4-veis, og komforten er god.
Dersom du er laget slik som meg – altså litt mer enn normalt bred over baken, så kan det være du vil oppleve kantene på siden av sitteputen som noe harde i lengden – noe man kjenner på tredje dag etter noen hundre kilometer bakom rattet, men ikke så veldig lenge før det.
De som har en normal bakende vil ikke begripe seg på at det er mulig å kjenne noe slikt, så her er folk forskjellige, men er du som meg, bred over baken, så er det kanskje lurt å teste setene der framme litt ekstra.
Du har ventilasjon, varme og massasje i flere programmer og intensitetsgrader – god massasje faktisk, det er det ikke alle som har massasje som leverer.
Hodestøtten kan også justeres, slik at du kan ta en liten hvil når du lader bilen. Dette ser du at vi justerer på i videoklippet.
Førermiljøet er preget av skinn og ellers gode materialer. Det er også tre store skjermer ved siden av hverandre i Exclusive, som er det eneste utstyrsnivået med skjerm for passasjeren.
Den skjermen skal vi komme sterkere tilbake til når vi har bilen på uketest, så fremt det er en Exclusive som er pressebil. Hvis ikke skal vi nok få lånt oss en Exclusive igjen og teste passasjerskjermen mer.
I midten har man infotainment, radio, navigasjon og slikt, og den lille skjermen lenger nede på midten er til setemassasje, varme og ventilasjon samt kontroll av klimaanlegg foran og i de sonene som er lenger bak i bilen.
Skjermen bakom rattet er naturlig nok til instrumenter og hastighet, og vi er veldig glade for at denne skjermen viser batteriets prosent.
Hva som vises i instrumentskjermen kan du i stor grad velge selv. At Hongqi Norge har «valgt bort» head-up display undrer oss litt, for det er nok noe mange forventer å finne i en bil som nå koster over 800.000 kroner.
Selv om man kanskje ikke bruker bilens navigasjon aktivt, kommer det opp nyttig informasjon på skjermen der det er flere kjørefelt å velge mellom.
Rattet har elektrisk justering, og når man bruker minnefunksjonen for setet så lagres også rattets posisjon. Du har varme i rattet til de kalde dagene, og ellers er det et fint ratt å holde i, og knappene er fine å betjene.
Vanligvis finner man kanskje justering av sidespeil i døra, men her ordnes det også fra rattet – dette viser vi hvordan man gjør i videoklippet som er lenger opp her.
Det er elegant og kjekt når man kjenner til det, men pass på å få god opplæring når bilen leveres ut, for alt slikt er det ikke nødvendigvis så logisk å finne ut av på egenhånd.
Det at Exclusive har luftfjæring gjør at bakkeklaringen kan være svært ulik ut fra det kjøreprogram man velger og den hastigheten man kjører i.
Den laveste bakkeklaringen kan du oppnå i kjøremodus Sport, i parkert tilstand har man da 18,5 centimeter bakkeklaring, og den reduseres automatisk ved hastighet over 100 km/t til 17 centimeter.
I kjøreprogram Comfort har man 20 centimeter bakkeklaring, i Allroad 23 centimeter, i Offroad hele 26 centimeter bakkeklaring.
Hongqi E-HS9 får du kun med firehjulsdrift, uansett utstyrsnivå, og vi har ikke noe som skulle tilsi at den vil komme med 2WD i framtiden.
Velger man Comfort eller Premium utstyrsnivå med 7 seter, så har man ikke luftfjæring, og dermed ikke variabel bakkeklaring. Her er da bakkeklaringen på 20 centimeter, bakkeklaringen vil jo naturlig nok være litt avhengig av hvor mye man laster inn i bilen.
Hongqi E-HS9 er ingen lettvekter, og i registreringsinformasjonen for denne testbilen er egenvekta oppgitt til 2.630 kilo. Den tillatte totalvekta er på 3.180 kilo, noe som betyr at man har 550 kilo tilgjengelig til sjåfør, passasjerer og bagasje i eller på taket til bilen.
Du kan trekke henger på inntil 1.500 kilo, og hengerfestet er avtagbart – selv hadde jeg nok foretrukket utsvingbart hengerfeste, type delelektrisk eller elektrisk til en bil i denne prisklassen.
På taket kan man også ha last, maksimalt 75 kilo, men husk at taklast alltid er en del av bilens nyttelast.
Vi dro med Hongqi E-HS9 på vår faste landeveistest på 205 kilometer. Den starter i Grimstad, og går via Froland til Evje og så tilbake til Grimstad via Sørlandsparken. Her er det maksimalt 80 km/t fartsgrense, en del oppover til Evje og noe nedover igjen på vei til Kristiansand.
En del regnbyger serverte bilen svært våt veibane, men mesteparten av turen foregikk på tørr asfalt. Temperaturen varierte mellom 13 og 18 grader.
Beregnet rekkevidde landet på 436 kilometer under disse forholdene, men da skal det bemerkes at vi ikke brukte bilens cruisekontroll på de svingete veiene til Evje. Bilen bremser ned noe sent i svinger når cruisekontrollen brukes, og er litt for ivrig med å komme raskt opp i fart igjen, så det å bruke cruisekontroll på slike veier gikk altfor hardt ut over forbruket.
Noe vi raskt la merke til takket være at bilen viser momentforbruk – smart at det vises!
Vi tok også bilen med på vår 50/50-test som består av 50 prosent landevei med maksimalt 70 km/t hastighet fra Grimstad til Ikea, og så 50 prosent motorvei tilbake til Grimstad fra Ikea.
På denne turen var det en del regnbyger og en del mer vind enn normalt, og omlag 30 prosent av turen hadde våt veibane, noe som gir svært stor økning i rullemotstanden for en tung bil som dette.
Temperaturen var mellom 16 og 17 grader. Under disse forholdene landet beregnet rekkevidde på 417 kilometer.
Når man kjører en elbil som er stor og tung, og som leverer hele 551 hk og 670 Nm, er det svært avgjørende hvordan høyrefoten brukes i forhold til forbruk og rekkevidde.
Dette med rekkevidde er noe vi skal teste mer når vi får låne bil en uke fra Hongqi Norge etter hvert, der vi også kompletterer med motorvei langturtesting.
Motor og NAF har en svært stor test to ganger per år, der Hongqi E-HS9 ikke «kom seg over et fjell» som er lagt inn ved omlag 350 kilometer kjørt distanse…
Her vil det jo da naturlig nok bli ganske store forskjeller på de bilene som kommer seg over dette fjellet og de som ikke gjør det. Det kan jo være kjekt å notere seg når man ser resultatene av de testene, som er knallbra at lages, men som kanskje har fjell plassert noe underlig i løypestrukturen.
Vi har ikke mulighet til å kjøre alle biler vi tester tomme for strøm, men vi kjenner distansen som kjøres og ser hvor mange prosent av bilens batteri som brukes, og bruker så prosentregning for å se hva rekkevidden ville blitt med bruk av 100 prosent av bilens batteri.
Hongqi E-HS9 brukte 38 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Her har man et batteri på 99 kWh der man får bruke 90 kWh, så da er det ikke så galt at man kan lade såpass mye på 38 minutter.
Det finnes jo elbiler med enda raskere ladehastighet, men 30-40 minutter er vel det man nå kan kalle «normalen» for «de fleste» elbiler til familier i dag. Som regel vil man ikke ha behov for å lade helt til 80 prosent for å «komme fram».
Det er et begrenset antall biler som allerede er på vei mot Norge på skip, som man kan få registrert før jul og før mva. på elbiler som koster over 500.000 kroner trer i kraft fra 1. januar 2023.
Startprisen på en Exclusive i dag er 804.900 kroner, og etter man får mva. på 304.900 kroner vil prisen fra 2023 bli 76.225 kroner dyrere ‒ altså 881.125 kroner.
Det betyr at det ikke er veldig gunstig å drøye en eventuell bestilling av Hongqi E-HS9 dersom man har landet på at det er denne man skal ha.
Det å kjøre Hongqi E-HS9 må kunne defineres som svært trivelig og støysvakt, men på testbilen var det noe underlig mye vindstøy fra sjåførens siderute og noe knirking fra en pedal.
Snodig nok knirket sjåførens armlene i døra den ene dagen, men ikke den neste dagen. Vi er spente på pressebilen fra Hongqi Norge, om den har tilsvarende lyder, eller om det bare var testbilen vi hadde lånt denne helgen som hadde dette.
Under landeveistesten på 205 kilometer som varer i omlag 3,5 timer, så opplevde vi etter et par timer at klimaanlegget blåste veldig kaldt plutselig, til tross for at vi hadde temperaturen på 23 grader og hadde hatt fin klimakomfort.
Stabilitet i klimaanlegg er jo noe som kan justeres med software-oppdateringer.
Vi fikk beskjed om at importør og produsent jobbet med DAB-radioen og lydkvaliteten i anlegget – det er jo bra, for det var ikke på et nivå man forventer i denne prisklassen enda.
Blir spennende å høre etter forbedringer neste gang vi tester E-HS9.
Hongqi E-HS9 har egentlig ingen direkte konkurrenter. En stor og romslig elbil med mye luksus, mye komfort og alt av praktiske egenskaper på plass.
Vi skjønner at den er populær hos de som vil ha god plass til familien.
Les flere tester hos Nybiltester